{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
12. november 2019
Her kommer et par highlights fra retningslinjerne:
Hvis du laver prissammenligninger, vil det blive betragtet som din egen før- eller normalpris, du sammenligner med, medmindre du klart angiver noget andet.
Prissammenligninger på enkelte varer
Hvis du direkte eller indirekte vil sammenligne den pris, en vare er sat til salg til, med en tidligere pris for varen, skal du kunne dokumentere, at varen har været solgt til den angivne pris i mindst 6 sammenhængende uger op til fx Black Friday.
Kortvarige kampagner
Der er lempeligere regler for kortvarige kampagner som fx Black Friday, momsfri weekend eller Cyber Monday. Ved kortvarige kampagner kræves det nemlig ikke, at alle de produkter, der indgår i tilbuddet, opfylder kravet om, at varen skal have været solgt til normalprisen i minimum 6 sammenhængende uger. Det gælder dog kun, hvis kampagnen opfylder følgende krav:
De lempelige regler gælder altså ikke ved et tilbud, der kun vedrører enkelte varer.
Varer der er på tilbud så ofte, at de ikke har en reel normalpris
Hvis en vare har været på tilbud meget ofte som led i kortvarige kampagner, til nedsat pris, som led i et kombinationstilbud eller en mængderabat, kan det det være vildledende at sammenligne med en normalpris. Det er en ny regel, der kom ind i retningslinjerne for prismarkedsføring i 2017. Flere erhvervsdrivende er blevet politianmeldt for vildledning, fordi de priser, der blev sammenlignet med, ikke var reelle.
Gode tilbud
Hvis du har købt en vare hjem til fx Black Friday, kan du ikke sammenligne med en normalpris. Du kan godt skrive ”introduktionspris” og sammenligne med normalprisen, hvis du vil sælge den pågældende vare til normalprisen i en længere periode efter Black Friday.
Er der ikke mulighed for en prissammenligning, må du kun bruge ord som ”kun”, ”tilbud”, ”kampagnepris” eller lignende, hvis købet er særlig fordelagtigt. Det betyder omvendt, at tilbuddet ikke må være uden reelt indhold.
Læs mere i Forbrugerombudsmandens retningslinjer for prismarkedsføring