; ;
Gemt

Solid balance mellem DR og de kommercielle medieaktører

Det er afgørende, at det brede flertal, som forhåbentlig vil samle sig om en ny medieaftale, har et skarpt øje for en velfungerende balance mellem DR og de kommercielle aktører. Det er vejen til stærk public service og dansk indhold af høj kvalitet.

Nyhed

Debatindlæg, 25. oktober

Af Charlotte Enevoldsen, fagchef for medier og kreative erhverv, Dansk Erhverv. Indlægget blev bragt i Jyllands-Posten den 25. oktober 2019.


Vores kulturminister, Joy Mogensen, var hurtig til at proklamere, at der skal indledes medieforhandlinger i det nye år. Det vil den kommercielle mediebranche gerne bakke op om, så længe vi ikke glemmer de gode elementer i den eksisterende medieaftale. Heldigvis er det fælles mål klart for både politikere og branchen – mediepolitikken skal sikre stærk public service og et bredt udbud af godt dansk indhold.

Set fra erhvervslivet, hvor Dansk Erhverv repræsenterer den kommercielle bredde lige fra producenter til distributører og broadcastere, er der ingen tvivl om, at vi denne gang ønsker os en medieaftale baseret på et bredt flertal og med lang holdbarhed. Alt andet giver usikkerhed om rammerne, og usikkerhed er gift for den investeringslyst, som skal skabe det næste, gode danske indhold.

Men inden forhandlingerne går i gang, er det værd at bemærke, at sidste års medieaftale har medført solide skridt i den rigtige retning. Aftalen slog fast, at DR skal fokusere på indhold, der ikke udbydes af kommercielle udbydere, og at DR i indhold og distribution som udgangspunkt ikke må konkurrere med private aktører. Det har virket, hvilket vi håber, at man politisk noterer sig.

Disse fornuftige rammer har nemlig gjort DR mere fokuseret og bidraget til bedre samarbejde mellem DR og de kommercielle aktører. Det ændrer ikke på, at DR spiller en stor og vigtig rolle i det danske medielandskab og også skal gøre det fremover. Ifølge en dugfrisk medierapport fra Slots- og Kulturstyrelsen stod DR da også for mere end en tredjedel af danskernes samlede tv-forbrug i 2018.


Spil hinanden gode
I sidste ende er sagens kerne, at danskerne skal have adgang til dansk indhold af høj kvalitet. Det bedste indhold opnås ved at sikre et stærkt og mangfoldigt dansk mediemarked, hvor de offentligt støttede aktører og de kommercielle spiller hinanden gode. Det sker desværre ikke af sig selv, og for eksempel lægger DR's nye strategi decideret op til at undgå regulering af, hvordan DR's indhold og programmer skal videregives eller sælges til kommercielle aktører. 

Derfor er det afgørende, at det brede flertal, som forhåbentlig vil samle sig om en ny medieaftale, har et skarpt øje for en velfungerende balance mellem DR og de kommercielle aktører. Det er vejen til stærk public service og dansk indhold af høj kvalitet.