Gemt

Udbudsret: Øvre grænse for forbrug på offentlige rammeaftaler

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har udtalt sig om den seneste retspraksis fra EU-Domstolen om offentlige rammeaftaler. Dansk Erhvervs juridiske konsulent Christian Lund Hansen gennemgår her konsekvensen af udtalelsen fra styrelsen.

Nyhed

Dansk Erhverv | Erhvervsjura - 24. oktober 2019

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har udtalt sig om den seneste retspraksis fra EU-Domstolen om offentlige rammeaftaler. Styrelsen vurderer på baggrund af dommen, at ordregiver ved alle rammeaftaler skal fastsætte den samlede maksimale mængde af de varer eller tjenesteydelser, der forventes indkøb på aftalen. Hvis den samlede mængde overskrides, vil rammeaftalen bortfalde, og en ny aftale vil som udgangspunkt skulle udbydes.

I forlængelse af dom fra EU-Domstolen
Udtalelsen kommer i forlængelse af en nyere dom fra EU-Domstolen, hvori domstolen har forholdt sig til en række af de forpligtelser, som offentlige ordregivere er underlagt ved udbud og efterfølgende indkøb på en udbudt rammeaftale.

Efter Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vurdering følger det af dommen, at ordregiver skal fastlægge den samlede maksimale mængde af de varer eller tjenesteydelser, der kan være genstand for efterfølgende kontrakter, når der udbydes rammeaftaler.

Mængde, værdi eller antal
Den "samlede maksimale mængde" kan enten angives som et bestemt antal eller som rammeaftalens samlede forventede værdi. Hvis den ”samlede maksimale mængde” fastsættes efter sidstnævnte fremgangsmåde, kræves det dog, at angivelsen af den samlede forventede værdi sammenholdt med de øvrige oplysninger i udbudsmaterialet skaber tilstrækkelig gennemsigtighed for leverandørerne til at vurdere rammeaftalens indhold.

Nyt udbud?
Et andet centralt punkt er, at når den samlede maksimale mængde er nået, vil rammeaftalen have udtømt sin virkning. Det betyder, at aftalen herefter som udgangspunkt skal udbydes på ny. Ordregiver kan således ikke blot fortsætte sine indkøb på en rammeaftale, når den samlede maksimale mængde på rammeaftalen er nået.

Dommen har generel rækkevidde
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vurderer, at dommen har generel rækkevidde, og at denne retsstilling derfor gælder for alle rammeaftaler, uanset om der er én eller flere leverandører på rammeaftalen.

I forlængelse af vurderingen af dommen, kan man frygte, at værdien af fremtidige rammeaftaler vil fastsat unødigt højt for ikke at risikere, at aftalen bortfalder ”for tidligt”. Styrelsen er opmærksom på denne problemstilling og fastslår, at ordregiver ikke må skønne den samlede maksimale mængde kunstigt højt i forhold til det konkrete behov, som ordregiver skønner at have på tidspunktet for rammeaftalens løbetid.

For at imødegå disse udfordringer peger Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen på, at ordregiver kan øge sandsynligheden for at ramme den rette mængde ved at gøre brug af optioner, ændringsklausuler og de regler, der findes i udbudsloven om ændring af en kontrakt i dens løbetid.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vurdering rejser en række praktiske spørgsmål, som snarest muligt skal afklares – det gælder særligt i forhold til aktuelle rammeaftaler, der allerede er i brug i dag. Af den grund har Dansk Erhverv opfordret Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen til at give ordregivere såvel som leverandører klar besked om, hvordan samarbejdet mellem offentlige og private kræfter skal fortsætte i praksis.

Er du leverandør på en offentlig rammeaftale, bør du…
…holde et vågent øje med forbruget på de rammeaftaler, som virksomheden allerede er en del af, og på ordregivernes kommende angivelser af det maksimale forbrug i forbindelse med fremtidige udbud af rammeaftaler. Det gælder særligt, hvis der er flere leverandører på rammeaftalen. Forbruget hos de øvrige leverandører tæller nemlig også med.

Har du brug for mere vejledning?
Som medlem af Dansk Erhverv har du adgang til dybdegående juridisk rådgivning om udbudsret hos Dansk Erhvervs udbudsjurister. Du er meget velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål til klagenævnets nye kendelse eller andre udbudsretlige spørgsmål.