{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
En medarbejder blev bortvist for at have sendt en kritisk e-mail om ledelsen til en stor gruppe kolleger. Bortvisningen var berettiget, da e-mailen var formuleret på en unødvendig respektløs måde.
Dansk Erhverv | Personale - 24. oktober 2019
Sagen kort
Sagen drejede sig om en medarbejder med tre års anciennitet, der var ansat til at udføre chauffør- og ad hoc-opgaver i en tømrer- og snedkervirksomhed.
Da chaufføren var utilfreds med et stigende arbejdspres i virksomheden, ringede han til sin nærmeste chef og argumenterede for, at der burde afregnes overtidsbetaling. Da chefen afviste chaufførens opfordring, valgte chaufføren at sygemelde sig.
Senere samme dag satte chaufføren sig til tasterne, hvor han formulerede en e-mail, som han forsøgte at sende til samtlige 170 ansatte i virksomheden. På grund af et teknisk filter ramte e-mailen dog ”kun” alle funktionærer, administrativt personale i koncernen og ledelsesgruppen i virksomheden.
I e-mailen beskrev chaufføren ledelsen i yderst negative vendinger og omtalte dem som ’Oberst Hackel og løjtnant blondt’, der ikke lyttede på andre end dem selv. Han beskrev også, hvordan virksomhedens værktøjssystem ’sejler’, ligesom han gjorde rede for sin utilfredshed med overtid, pauser og løn.
Virksomheden valgte på den baggrund af bortvise chaufføren. Chaufføren indbragte efterfølgende sagen for en faglig voldgift, hvor han krævede genansættelse og betaling af løn frem til, at genansættelse fandt sted.
Sagens afgørelse
Opmanden konkluderede, at e-mailen indeholdt en alvorlig kritik af virksomhedens ledelse, som var formuleret på en unødvendig respektløs måde. Da e-mailen var tiltænkt en meget bred modtagerkreds i virksomheden, fandt opmanden, at der var tale om kommunikation af en sådan karakter, at virksomhedens ledelse havde været berettiget til at bortvise chaufføren. Virksomheden blev derfor frifundet.
Dansk Erhverv bemærker
Afgørelsen viser i overensstemmelse med tidligere praksis, at udbredelse til en større kreds af unødigt kritiske udtalelser om sin arbejdsgiver kan udgøre et brud på medarbejderens loyalitetspligt over for virksomheden, hvilket som udgangspunkt vil berettige til en bortvisning.
Bortvisningssager skal dog altid vurderes ud fra det konkrete hændelsesforløb. Dansk Erhverv opfordrer derfor medlemmerne til at søge rådgivning, inden der træffes beslutning om bortvisning af en medarbejder.