Gemt

Sammen ind i klimakampen

Klimakampen angår os alle. Det er vigtigt, at vi griber den både smart og rigtigt an, skriver Brian Mikkelsen i Sjællandske.

Nyhed

Kronik fra Sjællandske - 16. september 2019

Af Brian Mikkelsen, adm. direktør, Dansk Erhverv

Storme i Caribien, tørke både hjemme og ude, skiftende vejrsystemer og CO2-målinger, som kravler opad år for år. Der er grunde nok til at tage klimaet alvorligt. Får vi ikke gjort noget, så er der bred enighed blandt forskere om, at vi kører galt.

Danskerne er med - vi skal handle
Det har danskerne opdaget, og derfor var klimakampen også et stort emne i forsommerens valgkamp, ligesom det fylder i det papir, som partierne bag regeringen blev enige om efter valget. Her fremgår blandt andet et ambitiøst mål om at reducere Danmarks CO2-udledning med 70 procent. Og de første målinger tyder på, at danskerne er med – vi skal handle.

Fra Dansk Erhvervs side tager vi også klimakampen dybt alvorligt. Vi er helt med på, at der er brug for både visionære og ambitiøse mål. Vi letter også på hatten i anerkendelse af, at regeringen klart har meldt ud, at det kræver noget at nå målene. Der er ingen badebilletter i klimakampen.

Klimakampen skal være klog og effektiv
Helt overordnet er det vigtigt at huske, at klimakrisen er et globalt anliggende, og derfor skal klimakampen være både klog og effektiv. Hvis vi i Danmark ikke tænker strategisk, så kan det resultere i, at tiltagene bare flytter produktion til lande, hvor klimahensyn ikke er vigtige og dermed gør mere skade end gavn. På den globale klimakonto vil vi i bedste fald være lige vidt, mens Danmark har tabt arbejdspladser og er blevet fattigere.

For at undgå den fælde, så har Dansk Erhverv spillet tre principper på banen for, hvordan vi fra dansk side bør gribe udfordringerne an. Stadig med samme store ambitioner, men forhåbentlig også med store resultater nationalt og globalt.

Vi skal feje for egen dør
Først og fremmest skal vi feje for egen dør. Det nytter ikke at prædike klimakamp verden over, hvis vi som velhavende land ikke kan finde veje til at reducere vores egen klimabelastning, så andre lande kan se, at det lader sig gøre.

Det betyder for eksempel, at vi skal blive langt bedre til at bruge energien smartere, genanvende overskudsvarme og bruge mere grøn el i det hele taget.

Vi skal opfinde nye og grønne løsninger
For det andet skal vi opfinde nye, grønne løsninger. Vi skal være dem, der udvikler de ideer, processer og produkter, som er langt bedre end de eksisterende løsninger, der ikke gavner klimaet nok.

Kodeordet for mig her er skalerbar. For det skal vel at mærke være grønne løsninger, som ikke bare kan bruges her i Danmark, men som kan udvikles og bruges verden over i USA, Kina, Indien. For det batter, når Danmark viser, at vi kan lave løsninger, som andre tager til sig indenfor energilagring, klimaneutralt brændstof, brug af digitale løsninger, klimavenlige fødevare og meget mere. Kun fantasien sætter grænserne – og det kan bane vejen for nye erhvervseventyr, som giver grønne jobs herhjemme.

Vi skal gøre en global forskel
Endelig skal vi gøre en globale forskel. Vi skal ikke bare udvikle den rigtige politik og den rigtige teknologi. Vi skal også sørge for og opmuntre til, at andre lande kopierer os. Det gør de først og fremmest, hvis de kan se, at det er til at betale.

Danmark – og langt størstedelen af verdens lande – er ikke som Norge, hvor oliepenge gør prisen på den nødvendige, grønne omstilling mindre vigtig. Så for at gøre en forskel, skal det hænge sammen økonomisk. Hvis man politisk banker en hegnspæl fyldt med skatter, afgifter og forbud ned i hovedet på klimavenlig produktion, som derfor flytter til lande uden samme klimabekymringer, så bliver vi ikke et foregangsland. Vi skal gøre en forskel ved at være grønne og vise fortsat vækst i jobs og økonomien.

Partnerskaber på tværs
Den omstilling kræver partnerskaber på tværs af det danske samfund. Vi ved, at der er bred politisk forståelse for, at grønne ambitioner skal gå hånd i hånd med vækst og arbejdspladser. Det er vi klar til at være en del af fra erhvervslivets side, så Danmark kan udvise globalt lederskab.

Det kan virke som en kolossal ambition, måske især i en tid hvor det virker som om, at verdens lande trækker sig ind mod sig selv i stedet for at række ud. Men vi må spørge os selv, hvis ikke os, hvem så?

For mig at se er der ingen tvivl. Klimakampen må og skal kæmpes. Men den skal kæmpes rigtigt.

Synspunkt bragt i Sjællandske den 17. september 2019

Kontakt

Kommunikation & Presse

Lars Ohlsen

Pressechef