{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
27. august 2020
En caféejer fik en henvendelse fra det kommunale jobcenter, om han kunne være interesseret i at ansætte en ekstra medarbejder i et fleksjob. Det ville han gerne, hvis han fik lov til at udvide forretningen med udeservering. Det fik han tilladelse til, men dagen efter gravede kommunen fortovet op foran caféen. Arbejdet stod på de næste 2,5 år.
Det er blot ét eksempel på, hvordan silotænkning, modstridende interesser, manglende samarbejde og koordinering samt praktiske forhindringer i at drive erhvervsvirksomhed kan bidrage til at tage luften ud af ellers levende bymidter i Danmark.
Det ligger imidlertid regeringen meget på sinde at styrke indsatsen for at fastholde levende bymidter. Derfor har erhvervsministeren nedsat et partnerskab, der skal sætte fokus på den opgave.
Problemerne er ikke nye
Partnerskabet består af 15 parter, deriblandt en række erhvervsorganisationer og andre private interessentforeninger samt to ministerier og en håndfuld kommuner.
Chefkonsulent Per Thye Rasmussen, Dansk Erhvervs afdeling for Regional Erhvervsudvikling, repræsenterer organisationen i partnerskabet. Han ser frem til at komme i gang med arbejdet:
”Problemerne med skrantende bymidter i små og mellemstore byer er ikke nye. I de seneste 10 år er udviklingen desværre gået den vej. Men vi har ikke bare ladet stå til i den periode. Regeringens nye partnerskab er en blåstempling af, hvad vi allerede har gang i,” påpeger Per Thye Rasmussen, der foruden partnerskabet er involveret i initiativer i en række byer og kommuner rundt om i landet.
Det nye er, at de større byer også er ramt
Det nye er således ikke, at der er blevet færre fysiske butikker og mindre øvrig erhvervsvirksomhed i bymidterne.
”Det nye er, at det også har ramt de større og største danske byer, selv København. Derfor kender alle problemet.”
Ifølge Per Thye Rasmussen skyldes en del af nedgangen, at forbrugerne ændrer adfærd og blandt andet køber mere og mere på nettet.
Der skal luges ud blandt de lokale interesseorganisationer
Han mener imidlertid, at der er meget, de enkelte byer og kommuner selv kan udrette for at gøre bymidterne mere attraktive:
”Mange steder mangler der en klar erhvervsstrategi for bymidten. En mere strømlinet organisering af den lokale detailhandel, turisme- og oplevelsesvirksomheder, liberale erhverv og øvrige erhvervsliv samt kultur- og uddannelsesinstitutioner vil kunne samle de mange forskellige interesser og derigennem finde fælles løsninger. Silotænkning er stadig for fremherskende, og det løser ikke fremtidens udfordringer,” siger Per Thye Rasmussen, der opfordrer til at luge ud i rækken af lokale interesseorganisationer og samle kræfterne.
Kommunen skal sætte sig for bordenden
Han lægger også vægt på, at kommunen har en central rolle og et stort ansvar:
”I de byer, hvor det er lykkedes at vende udviklingen, skyldes det politisk bevågenhed og evne til at samarbejde, og hvor kommunen har sat sig for bordenden. Politikerne skal skabe de nye rammer, og kommunen og andre offentlige instanser har en forpligtelse til at gå foran, når de kan. Borgernære funktioner som for eksempel jobcenter, bibliotek og borgerservice bør placeres strategisk i bymidten, så de naturligt tiltrækker befolkningen til gavn for forretningslivet. Alle parter i bymidten er hinandens forudsætning,” understreger Per Thye Rasmussen.
Behov for mere ensartede regler for huslejeregulering
Han finder ikke, at årsagen til mange tomme erhvervslejemål i bymidten generelt skyldes for høje huslejer:
”Men der kan være behov for at se på, om ikke der burde være mere ensartede regler for regulering af huslejen for erhvervslokaler og boliger. I dag er det nemmere at hæve huslejen for erhvervslokaler end for boliger, og det kan i ejendomme med blandede lejemål resultere i en skævvridning til skade for erhvervsvirksomhed.”
Ingen facitliste og ingen kopiløsninger
Per Thye Rasmussen har ingen facitliste over, hvordan bymidterne over hele landet kommer til at syde af liv.
”Der er heller ingen løsninger, der blot kan kopieres af andre. Dertil er byerne alt for forskellige. Men man kan pege på initiativer, der er faldet godt ud, og som kan være til inspiration som ”best practice”. Det er meget vigtigt, at hver enkelt by og kommune får kortlagt sin struktur og sit DNA og bliver bevidst om, hvad de kan. Derefter skal de finde ud af, hvad deres borgere og forbrugere vil have og så forfølge det med rammer for sammenhængende projekter båret af frivillighed.”