; ;
Gemt

Positive takter i ny klimaaftale om energi og industri

05. august 2020

Et bredt flertal i Folketinget indgik – lige før de gik på sommerferie – en klimaaftale, der skal bidrage til at nå målet om en 70 procents reduktion i 2030. Aftalen indeholder blandt andet enighed om en grøn skattereform og grøn omlægning af varmeafgifter.

Regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet har indgået en klimaaftale om energi og industri mv. Aftalen indeholder en række elementer med relevans for handelssektoren, herunder en grøn skattereform og en grøn omlægning af varmeafgifter.

Grøn skattereform
Afgifter på CO2-udledning har længe været et omdiskuteret redskab i klimaværktøjskassen. Med den nye klimaaftale er aftalepartierne enige om, at CO2-beskatning bør være et afgørende instrument til at indfri den ambitiøse 70 procents målsætning, under hensyntagen til blandt andet bæredygtig erhvervsudvikling og dansk konkurrencekraft. Partierne er derfor enige om indførslen af en grøn skattereform, der via den generelle prissætning på drivhusgasudledninger, har som ambition at blive en af hovedmotorerne til at nedbringe CO2e-udledningen – en forkortelse for CO2-ækvivalenter – i alle dele af det danske samfund. Det skal ske, uden at borgere og virksomheder samlet betaler mere i skat som følge af denne reform.

Grøn omlægning af varmeafgifter
Aftalepartierne er enige om at fjerne overskudsvarmeafgiften, hvis overskudsvarmen er certificeret eller underlagt en tilsvarende aftaleordning, der sikrer energieffektiviseringer hos overskudsvarmeleverandøren. Regeringen vil i august 2020 indkalde aftalepartierne til drøftelser om den konkrete model for certificeringsordningen og prisregulering af overskudsvarme på baggrund af et oplæg fra regeringen. Når afgifterne for elvarme og el til proces er ens, vil der ikke længere være en afgift på el-baseret overskudsvarme fra for eksempel supermarkeder. Desuden reduceres omkostningerne ved at nyttiggøre anden lunken overskudsvarme.

Afskaffelsen af overskudsvarmeafgiften er positivt nyt for handlen og dens muligheder for at reducere CO2-udledningen og var blandt initiativerne, som regeringens Klimapartnerskab for Handel anbefalede i deres rapport til regeringen.

Klimaskadelige HFC-gasser
Endvidere er partierne enige om at reducere brugen af klimaskadelige HFC-gasser. Der indføres derfor en ny grænse, så klimabelastningen af påfyldte HFC-gasser i et køleanlæg maksimalt må være 5 ton CO2e, hvor den samlede klimapåvirkning omregnes til CO2.

Desuden forhøjes CFC-afgiften med cirka 30 kroner per ton CO2e, så udledningen af disse drivhusgasser afgiftsmæssigt ligestilles med CO2. Dertil ophæves loftet over afgiften på 600 kr./kg, så afgiften for alle gasser svarer til skadesomkostningen for klimaet. Endelig indekseres CFC-afgiften fremover, så afgiften ikke udhules. Partierne er yderligere enige om at fjerne bagatelgrænsen på import af kølemidler, så der altid skal svares afgift ved import af afgiftspligtige kølemidler. Justeringerne skønnes at medføre et begrænset merprovenu samt at reducere CO2e-udledningerne marginalt. Initiativet vurderes ikke at være til større gene for handlen, da størstedelen af den danske dagligvarehandel i dag benytter CO2-anlæg. Dansk Erhverv er fortsat i gang med at undersøge, hvordan initiativet konkret vil påvirke de mindre detailbutikker, der endnu ikke har omstillet deres anlæg.

Dansk Erhverv vurderer, at det alt i alt er en god aftale, der er indgået af et bredt flertal i Folketinget, som vil dreje erhvervslivet i en grønnere retning uden at skubbe produktion og virksomheder til udlandet.

For at læse hele aftalen om energi og industri mv. se her: Klimaaftale for energi og industri mv. 2020.

Kontakt

Handel

Lotte Engbæk Larsen

Branchedirektør for Handel
Medarbejderprofil