{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
21. december 2020
Da en elektronikkædes tilbudsavis var gået i trykken, hævede producenten, uden forudgående varsel, prisen for en iPhone, der var udbudt til salg i tilbudsavisen. Hvis elektronikkæden skulle sælge telefonerne til den annoncerede pris, ville kæden være nødt til at sælge dem til under indkøbsprisen.
I stedet for at sælge telefonen med tab, valgte elektronikkæden at sætte prisen for telefonerne op. Prisen blev ændret i den elektroniske udgave af tilbudsavisen, og samtidig blev den højere pris skiltet i og udenfor de fysiske butikker.
Forbrugerombudsmanden mente, at elektronikkæden havde handlet vildledende ved at hæve prisen i stedet for at sælge telefonen til den annoncerede pris.
Elektronikkæden blev frifundet for vildledende markedsføring. Byretten lagde vægt på, at der ikke havde været noget, der kunne indikere, at forudsætningerne for tilbuddet ville ændre sig, da tilbudsavisen blev udarbejdet. Retten udtalte også, at det ikke kunne bebrejdes kæden, at den satte prisen op i stedet for at sælge telefonerne til den pris, der var annonceret i den fysiske tilbudsavis.
"Dommen viser efter min opfattelse, at dommeren har ment, at det i den konkrete situation var urimeligt at straffe elektronikkæden, som i øvrigt havde gjort, hvad der var muligt, for at rette oplysningen," udtaler Tina Morell, Chefkonsulent i Dansk Erhverv.
"Det er selvfølgelig rart at se, at der er plads til sund fornuft, men dommen kan ikke tages til indtægt for, at man som erhvervsdrivende generelt kan hæve prisen på en vare, der er udbudt til salg til en lavere pris. Derimod vil den kunne få betydning i andre tilsvarende sager.
Sagen er fra 2015.
Prisforhøjelse i forbindelse med tilbudskampagne var lovlig (forbrugerombudsmanden.dk)
Hvad gælder, hvis du annoncerer med en forkert pris - Er du forpligtet til at sælge en vare til den pris, den er udbudt til?
Det afhænger af, om varen er udbudt til salg i en fysisk tilbudsavis, i en netbutik eller en fysisk butik. Tilbud i netbutikker og fysiske butikker er bindende, mens tilbud i fx en husstandsomdelt reklameavis ikke er bindende tilbud.
Det betyder, at hvis kunden køber en vare i din netbutik eller accepterer et tilbud i en fysisk butik, er der normalt indgået en bindende aftale. Kun hvis du kan godtgøre, at kunden vidste eller burde have vidst, at der var tale om en fejl (ond tro), kan du blive frigjort fra aftalen.
Hvis en vare derimod udbydes til salg til en forkert pris eller med en forkert oplysning i en trykt tilbudsavis, er du ikke forpligtet til at sælge varen til den forkerte pris, hvis oplysningen rettes i butikken fx ved at varen er udstillet med den korrekte pris.
Kan man straffes for vildledning?
Man kan normalt blive straffet for vildledning, hvis man reklamerer med en pris, der er lavere end den pris, kunden bliver afkrævet ved salg. Det er der talrige eksempler på fra retspraksis.