Gemt

Kan en kunde kræve en pakke udleveret efter to år?

07. december 2020

Et medlem har oplevet, at en kunde henvendte sig i butikken og ville have udleveret en pakke, der var bestilt via click & collect 2 år tidligere. Hvordan står du som butik i den situation?

I den konkrete situation havde kunden købt og betalt varerne på nettet og bedt om at levering skete til den erhvervsdrivendes fysiske butik. Kunden henvendte sig to år efter og sagde, at pakken aldrig var blevet hentet.

Butikken har bevisbyrden
Hvis kunden kan fremvise en kvittering for købet og at det er aftalt, at varerne skal hentes i din fysiske butik, er det som udgangspunkt dig, der skal bevise, at varerne også er udleveret. Hvis ikke du kan dokumentere, at varerne er udleveret til forbrugeren, har kunden som udgangspunkt krav på at få udleveret varerne, få købesummen retur eller i værste fald foretage et dækningskøb og bede dig om at betale for differencen, hvis varerne er blevet dyrere i mellemtiden.

Sørg for at få dokumentation for udleveringen
Dansk Erhverv anbefaler, at du får dine kunder til at skrive under på, at varerne er blevet afhentet og at du gemmer dokumentationen i tre år. De tre år er forældelsesfristen og dermed den periode, hvor kunderne kan henvende sig til dig og kræve varerne udleveret.

Hvis du er medlem af Dansk Erhverv, kan du kontakte vores erhvervsjurister, hvis du har forbrugeretlige spørgsmål.

Kontakt

Handel

Bo Dalsgaard

Fagchef for Forbrugeraftaler og Forbrugerklagesystemer
Medarbejderprofil