Gemt

Logistik under Black Week – hvordan gik det?

01. december 2020

Black Week er overstået, og for logistikvirksomhederne har det været en særlig travl omgang. GLS, Burd og Postnord giver deres besyv med ugens succeser og udfordringer.  

Udtrykket ’Black Friday’ var oprindeligt en betegnelse for den voldsomme trafik på vejene i Philadelphia i USA dagen efter Thanksgiving. I dag betegner det nærmere en anden slags trafik – nemlig den eksplosive nethandel under Black Week og, ikke mindst, Black Friday. 
 
Ingen mærker denne trafik mere end logistikvirksomhederne – så hvordan klarede de sig egentlig under det rekordstore pakkepres? Dansk Erhverv har spurgt tre store logistikvirksomheder. 
 
Vi har oplevet en relativ stor vækst hen over Black Week  med 30-40 % mere i starten af ugen, som steg til 50 % mere torsdag og fredag. I alt hele 80 % flere pakker sammenlignet med samme uge sidste år. Vi ser et billede afat væksten ikke har været lige så stor som sidste år på selve Black Friday  nok godt hjulpet af, at flere har afviklet Black Week,” siger General Manager hos GLS, Karsten Klitmøller.  
 
Og her, på den anden side af Black Weeker det stadig en smule tidligt at sammenligne væksten med sidste år – dog tyder alt på, at der er fremgang. 

Vi har ikke modtaget alle pakker fra Black Friday og weekenden endnu. Mandag og tirsdag bliver store dage, så hvor stor væksten er i år kontra 2019 er lidt tidligt at sige. Lige nu ligner det, at GLS har omkring 25 % flere pakker, her, mandagen efter Black Friday weekenden. 2020 er nok ikke direkte sammenlignelig med 2019, hvor der var større tryk på selve Black Friday døgnet, siger Karsten Klitmøller. 

Jakob Kristiansen, Creative Director hos Burd, istemmer, at salget begynder at sprede sig udover hele ugen og ikke kun på én dag.  
 
”Vi havde en forsinkelse på 3% af pakkerne, som så blev leveret dagen efter Black Friday. Black Week er blevet endnu større for de store netbutikker, mens de mindre stadig fokuserer på selve fredagen og weekenden. Hos Burd er vores Black Friday på Sjælland umiddelbart tredoblet i forhold til sidste år.”  

Hos Postnord har der også været tryk på, siger pakkechef, Lene Reipuert. Dette års Black Friday har skudt flere pakker igennem terminalen end nogensinde før, siger hun. 

Black Friday er startskuddet til vores højsæson, der først slutter efter jul, og indtil videre har vi slået flere rekorder. Siden Black Friday har vi haft mere end 1.4 millioner pakker gennem vores pakketerminaler. Det er ny rekord for både en enkeltstående weekend, og med vores sortering i går aftes og i nat, er der også sat ny rekord for et enkelt produktionsdøgn i vores pakketerminaler med godt 600.000 pakker,” siger hun. 

Lene Reipuert understreger, at Postnord er godt forberedte på denne årstid - også selvom pakkemængden i år er rekordstor. Det kan i enkelte tilfælde godt resultere i forsinket levering. 

Det er klart, at de rekordstore mængder er en udfordring, men vi har forberedt os godt og har bl.a. 450 ekstra pakkebude og pakkebiler på gaden i de her dage samt 250 flere i vores sortering. Med de rekordstore mængder kan det alligevel ikke undgås, at der vil være pakker, som er nogle ekstra dage undervejs, men der er ingen grund til bekymring – alle pakker skal nok komme frem inden juleaften. 

 

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil