{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
07. december 2020
Der afsættes i alt 150 millioner kr. i 2021, 50 millioner kr. i 2022 og 10 millioner kr. årligt i 2023-2025. Den endelige udmøntning af puljen aftales primo 2021. De afsatte midler er langt fra tilstrækkelige, men det er en begyndelse.
Transportsektoren bliver ikke grøn, før vi har skiftet de nuværende brændstoffer ud med andre alternativer. Det kræver forskning og udvikling, som der allerede er stor fokus på. Her handler det om at få udviklet praktiske produktionsmetoder, der gør det muligt at producere tilstrækkelige mængder af drivmidlerne til en fornuftig pris.
Adgang til nye drivmidler er endnu en udfordring
Men der er en anden side af udfordringen. For det er ikke nok, at vi ved, hvordan vi producerer de nye drivmidler. Det skal også være muligt for brugerne at få adgang til dem. For eksempel skal der for elbiler og -færger i persontransporten etableres et geografisk udbredt netværk af ladere og landstrøm med tilstrækkelig kapacitet til at kunne klare belastningen. Hvis brint bliver svaret på klimaudfordringen i den tunge transport, skal det være muligt for lastbiler og busser at tanke op inden for en rimelig afstand.
Staten må gå foran
Her må staten gå foran i begyndelsen. Hvis det ikke sker, vil vi få en hønen- og æggetsituation. Ingen vil købe de køre- og fartøjer, der kan bruge de nye drivmidler, fordi det ikke er muligt at tanke op, og ingen vil etablere optankningsmuligheder, fordi der ingen køretøjer er, der kan forrente investeringen.
Alle venter i den forbindelse på anden del af Eldrup-kommissionens rapport, der forventes offentliggjort primo 2021. Første del af rapporten omhandlede som bekendt udbredelsen af grønne køretøjer. Anden del handler om infrastruktur til disse køretøjer.