Gemt

Gå branchevejen hvis flere virksomheder skal i gang med samfundsansvar

Store virksomheder oplever et større pres for at udvise samfundsansvar end de små. Men der er mange variationer fra branche til branche, viser ny analyse fra Dansk Erhverv.

Nyhed

En ny medlemsanalyse blandt Dansk Erhvervs medlemmer viser, at mange virksomheder oplever et stigende pres for at udvise samfundsansvar, men at oplevelsen ikke er ikke ens for alle typer af virksomheder.

Helt generelt oplever store virksomheder et større pres for at udvise samfundsansvar end de små. Men der er mange variationer fra branche til branche. Det oplevede pres og de gevinster, du forventer dig af en indsats, er i høj grad beroende på hvilke branche, du ser ind i.

Det er disse variationer, vi bliver nødt til at forstå for at kunne skabe de optimale rammevilkår for en bæredygtig omstilling. Skal du fx bidrage til virksomhedernes omstilling som konsulent, leverandør, samarbejdspartner eller politiker, er det vigtigt at forstå de her nuancer, så man ikke kommer til at male med for bred en pensel”, siger Malene Thiele, CSR-chef i Dansk Erhverv:

”Hvis vi gerne vil have flere virksomheder til at arbejde med klima, samfundsansvar, verdensmål og så fremdeles, kan virksomhederne bedst nås på brancheniveau. Det handler om at få skabt de rette rammebetingelser for bæredygtig forretning i Danmark, og det gør man bedst branche for branche. Generelle betragtninger bringer os bare ikke hele vejen.”

Ser man på tværs af brancher, så viser analysen, at det kun er én ud af fem blandt virksomheder med 0-10 medarbejdere, der oplever et stigende forventningspres, hvorimod det er tre ud af fem blandt virksomheder med flere end 100 medarbejdere. Generelt oplever virksomhederne et stort pres fra politisk hold. Den andenstørste presbold kommer ifølge virksomhederne fra deres egne bestyrelser og direktioner. Og på en tæt tredjeplads kommer det pres, virksomhederne oplever fra medarbejderne. På en overraskende sidsteplads kommer presset fra investorer. Men nuancerne er mange og flere, hvis man ser på brancher. Fx underbygges business casen i de videnstunge brancher særligt af medarbejdernes præferencer, hvorimod det i detailbranchen særligt er risikostyring og branding, der er i søgelyset.

Highligts fra analysen

• Medarbejderne presser på i rådgivningsbranchen

• Transportbranchen oplever færrest gevinster og mindst pres

• Detailhandlen oplever markant pres og vægter omdømme og risikostyring

• Engroshandlen flyver under radaren men har høje klimaforventninger

• Højt specialiseringsniveau giver fordele og ulemper indenfor IT og tele

Baggrund om analysen

Samfundsansvar, CSR og bæredygtighed er begreber, som pt fylder rigtig meget i den offentlige debat, hos forbrugerne og hos politikere og beslutningstagere i ind- og udland. Derfor finder Dansk Erhverv det centralt at forstå, hvordan de danske virksomheder oplever forventningerne, og de gevinsterne de har ud af at arbejde med samfundsansvar.

Data er indsamlet blandt Dansk Erhvervs medlemmer i oktober 2019, og 779 virksomheder har besvaret undersøgelsen. Dansk Erhverv repræsenterer 15.000 danske virksomheder fordelt på en lang række forskellige brancher med undtagelse af landbrug og fiskeri samt finans. Stikprøven med 779 virksomheder er repræsentativ for Dansk Erhvervs medlemsbase, men resultaterne kan ikke nødvendigvis generaliseres til alle danske virksomheder. Den statistiske usikkerhed i en undersøgelse med 779 respondenter er maksimalt +- 3,5 pct. point.