Gemt

Hvem betaler for transport ved reklamationer?

26. februar 2020

Hos Dansk Erhverv får vi jævnligt spørgsmål fra erhvervsdrivende, der vil vide, om de må sige til deres kunder, at de selv skal betale for at sende varen tilbage i forbindelse med en klage. Svaret er, at det afhænger af situationen.

Udgangspunktet i købeloven er, at forbrugerne skal have afhjulpet manglen ved produktet uden omkostninger og uden væsentlig ulempe. Men det forudsætter jo, at der er tale en mangel i købelovens forstand. Som sælger må du gerne bede forbrugeren om selv at lægge ud for udgifterne til at sende varen retur til dig. Det forudsætter dog, at det kan ske uden at være besværligt for forbrugeren, hvilket typisk vil sige, at varen skal kunne sendes med almindelig post.

Hvis forbrugeren lægger ud for transporten, skal du efterfølgende refundere forbrugerens omkostninger, hvis det viser sig, at der var en mangel i købelovens forstand ved varen. Hvis der derimod ikke er tale om mangel, skal du naturligvis ikke betale forbrugeren noget, og forbrugeren skal også selv betale for, at du sender varen retur til forbrugeren.

Du har ansvaret ved større forsendelser
Er der tale om en stor forsendelse, der kun kan transporteres med fragtmand eller lignende, vil det være dig som sælger, der skal sørge for at hente varen hos forbrugeren og efterfølgende få den fragtet tilbage til forbrugeren.

Hvad med undersøgelsesgebyrer?
Du må gerne kræve et undersøgelsesgebyr, hvis det viser sig, at den returnerede vare slet ikke led af en mangel. Det kræver dog, at gebyret er oplyst til forbrugeren på forhånd, at det ikke er urimeligt højt, og at du kan dokumentere, at varen ikke led af en mangel.

Du bør derfor i forbindelse med forbrugerens indlevering af varen sikre dig, at forbrugeren er blevet gjort opmærksom på, at du vil opkræve et gebyr, hvis der ikke er noget i vejen med produktet, eller hvis problemerne skyldes forbrugerens forkerte brug af varen. Dansk Erhverv anbefaler, at du giver oplysningerne på skrift, og at du får kunden til at skrive under på, at de har læst det.

Hvis du er medlem af Dansk Erhverv, kan du altid kontakte vores erhvervsjurister, hvis du har spørgsmål i forbindelse med dine kunders reklamationer eller har andre spørgsmål til købeloven.

Kontakt

Handel

Bo Dalsgaard

Fagchef for Forbrugeraftaler og Forbrugerklagesystemer
Medarbejderprofil