Gemt

Forbrugerne skal vide, hvem de handler med på digitale markedspladser

16. juni 2020

Hvis du overvejer at etablere en digital markedsplads, skal det fremgå tydeligt, hvem forbrugerne handler med. Hvis det ikke fremgår tydeligt nok, kan forbrugerne rette eventuelle krav for mangler mod ejeren af markedspladsen.

Samlet vurdering af hjemmesiden er afgørende
Der er ikke ét enkelt element, der er afgørende for, om du har oplyst tilstrækkeligt om, at du alene er formidler af salget, og at forbrugeren derfor ikke indgår aftalen med dig. Østre Landsret har i en tidligere afgørelse lagt vægt på, at det ud fra en samlet vurdering af hjemmesiden skal fremgå tydeligt for forbrugerne, hvem de indgår aftalen med. Her spiller det også ind, om den gennemsnitlige forbruger ved, at der er tale om en markedsplads eller ej.

Gode råd
Hvis du har en markedsplads, hvor forbrugerne kan købe fra andre virksomheder end din, skal du derfor sørge for at gøre det så tydeligt som overhovedet muligt for forbrugerne, at de nu er ved at købe fra en anden virksomhed. Dansk Erhverv anbefaler, at det fremgår klart for forbrugerne, hvem de indgår aftalen med. Du bør også forklare, at det betyder, at eventuelle klager og lignende ikke skal sendes til dig som markedsplads, men direkte til den virksomhed, som aftalen er indgået med.

Det kan ikke udelukkes, at der vil blive stillet særlige krav til tydeligheden, hvis forbrugerne på markedspladsen både kan købe produkter af dig og af andre virksomheder, da det på denne type af markedspladser kan være sværere for forbrugerne at gennemskue, hvornår de handler med dig, og hvornår de handler med en anden virksomhed.

Kontakt

Handel

Bo Dalsgaard

Fagchef for Forbrugeraftaler og Forbrugerklagesystemer
Medarbejderprofil