{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
16. juni 2020
Et nyt samarbejde blandt en række af landets største virksomheder skal være med til at reducere Danmarks CO2-udledning igennem produktion af bæredygtigt brint. Gruppen af virksomheder består blandt andet af Københavns Lufthavne, DSV Panalpina, Ørsted, SAS og Mærsk, og de vil bygge en enorm københavnsk brintfabrik, der skal forsyne lastbiler, skibe og fly med grøn energi.
Planen er at opføre det, der kan blive et af verdens største anlæg til produktion af bæredygtige brændstoffer. Fuldt udbygget i 2030 vil fabrikken få et såkaldt elektrolysatoranlæg med en kapacitet på 1,3 GW, der årligt vil kunne levere mere end 250.000 ton bæredygtige brændstoffer til brug i busser, lastbiler, skibe og fly. Projektet vil for eksempel potentielt kunne erstatte 30 pct. de fossile brændstoffer, der bruges i Københavns Lufthavn.
Dermed er Københavns Lufthavne, samme med de andre aktører, med til at vise, at det rent faktisk kan lade sig gøre at udvikle en mere bæredygtig luftfartsindustri på sigt, som kan tjene som inspiration for luftfartsindustrien i resten af verden.
Transportgiganten DSV Panalpina bliver blandt de første, som rent faktisk skal teste produkterne. Ifølge DSV vil virksomheden som en af de første store aftagere allerede inden for et-to år begynde at kunne teste produktet i eksisterende materiel, hvis det første studie viser, at der for alvor er noget at komme efter. Det kan tage længere tid at få det fuldstændig udviklet, men de første test af produktet og teknologien i lastbiler vil kunne ske inden for et par år.
Brian Mikkelsen, adm. direktør i Dansk Erhverv, udtaler:
”Det her er en virkelig visionær og ambitiøs plan om produktion og brug af grøn brint til bl.a. fly, lastbiler og skibe, der kan yde et vigtigt bidrag til at reducere CO2-udledningen på tværs af klimapartnerskaber i Danmark og på sigt globalt. Det er en stor styrke, at samarbejdet består af både producenter, slutbrugere og kommunen. Det er et stærkt og fremsynet projekt, som kan inspirere globalt, og der skal lyde stor ros til de involverede. ”