Gemt

Må man sende elektronisk markedsføring til sine norske kunder uden samtykke

11. juni 2020

I spørgsmålet sigtes der til undtagelsen til spamforbuddet, hvor man kan sende elektronisk markedsføring til tidligere kunder - uden samtykke - hvis en række betingelser er opfyldt.

Norge har ligesom de øvrige EU-lande et forbud mod uanmodet elektronisk markedsføring. Norge har også en undtagelse til spamforbuddet, der gælder for elektronisk markedsføring over for tidligere kunder. Norge implementerer som EØS-land de forbrugerbeskyttende regler i EU-direktiver mv. Dermed burde Norge og Danmark have samme regler, men sådan er det ikke her.

Den norske udtagelse fra spamforbuddet gælder - i modsætning til den danske markedsføringslovs undtagelse fra spamforbuddet - kun i ”eksisterende kundeforhold”. Eksisterende kundeforhold er fx abonnementsaftaler. Derimod er køb af enkelte varer aldrig omfattet af undtagelsen, medmindre der er tale om køb af ”kapitalvarer”, hvor det er naturligt med en videre kontakt mellem virksomheden og kunden. Det kunne fx være køb af en bil.

Efter den danske markedsføringslov er det tilstrækkeligt, at kunden har købt en vare eller ydelse, og kunden er informeret om, at hans mailadresse vil blive brugt til markedsføring, og han har haft mulighed for at takke nej. Den erhvervsdrivende må så kun markedsføre egne tilsvarende produkter.

 

§15 (spamforbuddet) i den norske markedsføringslov lyder således:

I næringsvirksomhet er det forbudt, uten mottakerens forutgående samtykke, å rette markedsføringshenvendelser til fysiske personer ved elektroniske kommunikasjonsmetoder som tillater individuell kommunikasjon, som for eksempel elektronisk post, telefaks eller automatisert oppringningssystem (talemaskin).

Krav om forhåndssamtykke etter første ledd gjelder likevel ikke for markedsføring der den fysiske personen kontaktes muntlig ved hjelp av telefon.

Krav om forhåndssamtykke etter første ledd gjelder heller ikke markedsføring ved elektronisk post i eksisterende kundeforhold der den næringsdrivende avtaleparten har mottatt kundens elektroniske adresse i forbindelse med salg. Markedsføringen kan bare gjelde den næringsdrivendes egne varer, tjenester eller andre ytelser tilsvarende dem som kundeforholdet bygger på. Når den elektroniske adressen samles inn, og eventuelt ved hver enkelt senere markedsføringshenvendelse, skal kunden enkelt og gebyrfritt gis anledning til å reservere seg mot slike henvendelser.

Læs hele den norske spamvejledning. Undtagelsen til spamreglen er omtalt under punkt 3.3.

Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk