Gemt

Nye regler om salg af lattergas er trådt i kræft

25. juni 2020

Ny lov kræver alderskontrol ved salg af lattergas. Det skal begrænse forbruget, særligt hos unge. Loven trådte i kraft den 10. juni.

Stigningen i salget af lattergas, der ikke er beregnet til medicinske formål, har været mærkbar i de seneste år. Antallet af henvendelser til Giftlinjen fra danskere, der har haft symptomer på skadevirkninger efter indtag af lattergas, er ligeledes steget eksponentielt siden produktet ramte landet omkring 2015.

Derfor har Folketinget vedtaget ny lov, der sætter restriktioner for salg af lattergas. Loven er lavet med det formål at mindske misbrug af lattergas. Brugen af lattergas kan få fatale følger for både krop og hjerne, hvis det indtages i for store mængder.

 ”Jeg håber, at hverdagen nu bliver uden de små lattergaspatroner, der flyder i gaderne rundt omkring i de danske byer, men jeg håber også, at unge mennesker i Danmark går en mere tryg ungdom i møde, hvor man undgår de her meget alvorlige skader, indtag af lattergas kan medføre,” udtaler erhvervsminister Simon Kollerup i en pressemeddelelse.

Nej, nej, nej, nej, nej det må du ikke

Begrænsningen søges skabt ved bl.a. at indføre mængdebegrænsning i salget til privatpersoner, aldersrestriktioner, og restriktioner, hvis butikken sælger andre rusmidler. Det udmønter sig konkret i, at man kun må sælge to små lattergaspatroner på 8 gram per patron ad gangen og slet ikke må sælge store lattergaspatroner til private. Derudover skal man nu være 18 år for at kunne købe patronerne. Desuden må man som sælger heller ikke føre lattergaspatroner, hvis man samtidig har en butik, hvor der også sælges alkohol, tobak eller e-cigaretter.

Hvad betyder det for netbutikkerne?

Særligt de to sidste aspekter er interessante for netbutikkerne – aldersbegrænsning og sortiment. Det bliver nemlig pålagt online forhandlere af lattergaspatroner at tjekke køberens alder. Overholdes reglerne ikke, kan det straffes med bøde.

Problemet er dog, at det ikke klart fremgår af loven, hvordan netbutikkerne skal tjekke, at aldersbegrænsningen er overholdt.

”Det er selvfølgelig godt, at der bliver sat ind for at mindske et stigende misbrug, særligt hos de unge, men det er også problematisk for e-handlere, da det ikke fremgår konkret, hvordan netbutikkerne sikrer sig, at de lever op til reglerne,” udtaler Niels Ralund, tidl. administrerende direktør hos FDIH.

Det fremgår af loven, at ministeren kan lave regler om, hvordan erhvervsdrivende f.eks. ved nethandel kan sikre sig, at køberen er over 18 år. Det er ikke lykkedes os at få en udtalelse om, hvordan ministeren tænker sig, at et sådant effektivt alderskontrolsystem skal indrettes. Vil det f.eks. være nok at bede kunden oplyse sin alder, eller skal man kræve, at kunden legitimerer sig ved brug af Nem-Id?

Når der bliver udstedt en bekendtgørelse om det, eller når vi ved mere, vil vi orientere igen.

Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk

Kontakt

Digital Handel

Henrik Theil

Chefkonsulent