{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
19. maj 2020
Alle tre virksomheder har en forretningsmodel, hvor forbrugerne skal tegne et løbende abonnement, hvis de vil have adgang til at købe de varer eller tjenesteydelser, som virksomhederne sælger på hjemmesiderne. Det er forbrugerombudsmandens vurdering, at de tre virksomheder ikke tydeligt nok har informeret forbrugerne om, at de ved siden af prisen for varen eller tjenesteydelsen, bliver tilmeldt et løbende abonnement. Forbrugerombudsmanden mener derfor, at der er tale om vildledning af forbrugerne.
Abonnementsaftalerne er også ugyldige
Udover, at virksomhederne har overtrådt markedsføringslovens vildledningsforbud, mener forbrugerombudsmanden også, at de indgåede abonnementsaftaler er ugyldige, og at betalingerne er uautoriserede, da virksomhederne ikke har overholdt reglerne i henholdsvis forbrugeraftaleloven og betalingsloven. Forbrugerombudsmanden vurderer derfor, at forbrugerne har krav på at få refunderet de beløb, som de har betalt for abonnementerne.
Forbrugerombudsmanden har udarbejdet kvikguide
Det er ikke ulovligt at betinge køb på en hjemmeside af, at forbrugerne samtidig indgår aftale om et løbende abonnement, men det er vigtigt, at det bliver gjort meget tydeligt for forbrugerne, at de samtidig med købet af en vare eller en tjenesteydelse også siger ja til en aftale om et løbende abonnement. Forbrugerombudsmanden har udarbejdet en kvikguide, der viser, hvordan man som webbutik kan sørge for, at forbrugerne får alle oplysningerne på en tydelig måde.
Kvikguiden kan findes her: Webshops' salg af abonnementer.
Hvis du er medlem af Dansk Erhverv, kan du også kontakte vores erhvervsjurister, hvis du har spørgsmål til reglerne om abonnementer.