Gemt

Ændringer i arbejdsmiljøloven – få overblikket her

06. marts 2020

Skærpede bøder er blandt ændringerne i arbejdsmiljøloven, hvor nye regler er trådt i kraft og flere er på vej. 

Den politiske aftale om en ny arbejdsmiljøindsats fra foråret 2019 er godt i gang med at blive implementeret. Det betyder blandt andet også, at de initiativer, der kræver ændringer af arbejdsmiljøloven er blevet vedtaget, og at de brancherettede indsatser nu går i gang.  Her følger dels et kort overblik over de ting, I som virksomhed skal være opmærksomme på, og dels, hvad der drøftes politisk.  

Lovændringer

De fleste ændringer trådte i kraft 1. januar 2020. Bemærk dog, der er nogle regler, der først træder i kraft 1. september 2020, 1. april 2021 og 1. september 2021.

Skærpede bøder - trådt i kraft 1. januar 2020. Sanktionerne over for de virksomheder, der overtræder arbejdsmiljøloven, skærpes. Bøderne stiger og skærpes særligt for de virksomheder, der begår alvorlige overtrædelser af reglerne. Nye gebyrer på 10.000 kr. træder i kraft 1. september 2020, forhøjelse af grundbøderne på 4.600 kr. 1. september 2021.

Mulighed for aftaler med Arbejdstilsynet – forventes indfaset 1. september 2020. Virksomheder får mulighed for at indgå en skriftlig aftale med Arbejdstilsynet om at forbedre arbejdsmiljøproblemer og om at løse et eller flere konkrete arbejdsmiljøproblemer inden for en aftalt frist.

Aftalen forudsætter i dette tilfælde, at arbejdsgiveren forpligter sig til at løse det pågældende problem både der, hvor det er konstateret, og i andre dele af virksomheden. Aftalen forudsætter således, at det pågældende arbejdsmiljøproblem forventes også at eksistere andre steder i virksomheden. Hvis dette ikke er tilfældet, kan der ikke indgås en aftale. Hvis der konstateres flere forskellige arbejdsmiljøproblemer, kan der indgås flere aftaler.

Rådgivningspåbud bliver til kompetencepåbud - forventes at træde i kraft 1. april 2021. Rådgivningspåbuddet justeres, så der tages højde for arbejdspladsernes forskellige behov. Det betyder, at rådgivningspåbud erstattes af det nye kompetencepåbud, der skal handle om, at arbejdspladserne anvender den nødvendige sagkundskab på området enten ved opbygning og anvendelse af egne kompetencer eller ved indhentning af ekstern rådgivning. 

Reglen indebærer, at arbejdsgiveren kan opfylde et kompetencepåbud på tre forskellige måder; enten ved at opbygge og anvende egne kompetencer i virksomheden, ved at anvende en intern autoriseret arbejdsmiljørådgiver eller ved at anvende en ekstern autoriseret arbejdsmiljørådgiver.

Bemærk, at man kun kan klage over selve afgørelsen, men at det ikke er muligt at klage over den måde, hvorpå kompetencepåbuddet opfyldes. Det vil sige, såfremt et kompetencepåbud fastholdes, vil arbejdsgiveren ikke kunne klage over Arbejdstilsynets beslutning om, hvilken af de tre forskellige måder, kompetencepåbuddet skal opfyldes på.

Dansk Erhverv forventer drøftelser om regelændringen, der indebærer en ændring i bekendtgørelsen om arbejdsmiljørådgivning.

Målrettet udvælgelse af virksomheder til tilsyn – en ny risikomodel forventes indfaset ultimo 2021. Arbejdstilsynet skal udvikle nye og forbedrede risikomodeller med nye parametre og nye data, som skaber grundlag for en profilering, med henblik på mere præcist at kunne udvælge de virksomheder, der har behov for tilsyn.

Reglen omkring tilsynsbog bortfalder - trådt i kraft 1. januar 2020. Den nuværende regel om tilsynsbog, jf. AML § 78, ophæves og erstattes med en regel, hvor arbejdsgiveren skal give skriftligt tilbagemelding på Arbejdstilsynets afgørelser, når Arbejdstilsynet anmoder om det. Arbejdsgiveren skal desuden afgive erklæring om, at arbejdsmiljøorganisationen eller en repræsentant for de ansatte i virksomheden, er blevet gjort bekendt med indholdet af tilbagemeldingen.

Som konsekvens heraf vil henvisning til tilsynsbogen i § 52 om, at fravigelse af reglerne om hvileperiode og fridøgn skal noteres i tilsynsbogen, udgå og erstattes af, at fravigelsen skal dokumenteres skriftligt.

Arbejdstilsynet ændrer navne på sine tilsyn

Arbejdstilsynet kalder fremover sine tilsyn for:

Grundtilsyn: Er de tilsyn, hvor Arbejdstilsynet ser på de væsentlige arbejdsmiljøproblemer på arbejdspladsen. Er alt i orden, vil det udløse en grøn smiley.

Specialtilsyn: Er de tilsyn, hvor Arbejdstilsynet fokuserer på en udvalgt del af en arbejdsplads eller udvalgte arbejdsmiljøproblemer. Det kan for eksempel være en ulykkesundersøgelse. Et specialtilsyn kan ikke give grøn smiley.

Både grundtilsyn og specialtilsyn tæller med, når Arbejdstilsynet for eksempel skal opgøre det samlede antal tilsyn, der føres på et år.

De gamle navne på Arbejdstilsynets tilsyn (eksempelvis risikobaseret tilsyn, detailstilsyn, helhedsorienteret tilsyn) vil ikke længere blive brugt.

Arbejdstilsynet vil fortsat risikobasere størstedelen af sine tilsyn og indsatser.

Brancherettede indsatser – er din branche omfattet?

I den politiske aftale har beskæftigelsesministeren sammen med forligskredsen afsat 134 millioner kr. de næste tre år øremærket brancher, hvor der er vurderet et behov for en særlig indsats. Arbejdstilsynet vil derfor gennemføre flere tilsyn med virksomheder i de udvalgte brancher. Fokus er på problemer med det psykiske, fysiske og kemiske arbejdsmiljø.

De nye indsatser omfatter:

Fra marts 2020. Brancherettede tilsyn på:

  • Hospitaler samt døgninstitutioner og hjemmepleje - målrettet psykisk arbejdsmiljø
  • Slagterier samt nærings- og nydelsesmidler - målrettet fysisk arbejdsmiljø
  • Plast, glas og beton - målrettet kemisk arbejdsmiljø

Fra maj og september 2020. Ny tilsynstilgang på psykisk arbejdsmiljø i store offentlige enheder:

  • Kriminalforsorgen (maj)
  • Folkeskoler (september)

Fra juni 2020. Koordinerede indsatser sammen med relevante parter i branchen:

  • Landbrug, skovbrug og fiskeri - målrettet fysisk arbejdsmiljø
  • Metal og maskiner - målrettet kemisk og fysisk arbejdsmiljø

Fra efteråret 2020. Målrettet kommunikationsindsats:

  • Frisører - målrettet kemisk og fysisk arbejdsmiljø

Hele 2020. Aktionsdage rettet mod chaufførers arbejdsvilkår:

  • Vejgodstransport målrettet fysisk arbejdsmiljø