{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
10. marts 2020
Forbrugerombudsmanden anvender begrebet Linkbuilding om et koncept, hvor en virksomhed modtager betaling for at linke fra sin hjemmeside til en anden virksomheds hjemmeside med det formål, at den anden hjemmeside opnår en højere placering af sin hjemmeside i Googles søgeresultater og dermed får mere trafik til sin hjemmeside.
Hvis indehaveren af en hjemmeside har aftalt med en virksomhed at linke til virksomhedens hjemmeside, er der en kommerciel hensigt med teksten, som linker til virksomhedens hjemmeside. Det skal være tydeligt for forbrugeren. Ellers vil teksten være vildledende og i strid med forbuddet mod skjult reklame.
Hvis formålet med en tekst er at linke til virksomhedens hjemmeside, skal teksten derfor tydeligt markeres som ”annonce” eller ”reklame” eller med et andet ord, som forbrugeren opfatter som en reklamemarkering.
Der er dog ikke pligt til at markere en tekst med ”annonce”, ”reklame” eller lignende, hvis det er tydeligt for forbrugeren, at der er tale om reklame, også selvom der ikke står ”reklame”, ”annonce” eller en tilsvarende reklamemarkering.
Forbuddet mod skjult reklame omfatter alle dele af markedsføringen. Derfor skal en kommerciel hensigt fremgå tydeligt alle steder, hvor en tekst med en kommerciel hensigt bliver omtalt, herunder i uddrag af teksten, der linker til selve teksten. Uddragene kan fx blive vist på hjemmesidens forside eller på andre hjemmesider, herunder ved Google-søgninger.
Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at virksomheder bag hjemmesider også skal sørge for, at det fremgår tydeligt af tekstuddrag på Google, hvis de leder ind til tekster med en kommerciel hensigt. Google har nemlig oplyst til Forbrugerombudsmanden, at en søgning på Google typisk gengiver en hjemmesides titel, som er en del af hjemmesidens tekster, der automatisk kopieres af Googles værktøjer, samt et uddrag af teksterne på hjemmesiden, inklusive sideteksten eller overskrifter/metabeskrivelser, som er indsat i hjemmesidens kode af hjemmesidens indehaver.
Markedsføringslovens forbud mod skjult reklame lyder således:
”En erhvervsdrivende skal klart oplyse den kommercielle hensigt med en hver form for handelspraksis, herunder reklame. § 8 finder tilsvarende anvendelse.”
Påbuddet i markedsføringslovens § 6, stk. 4, gælder kun for skjult reklame over for forbrugere. Der er dog andre regler om reklameidentifikation, der også gælder i andre situationer.
Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk