Gemt

Handelsvirksomheder ser en god forretning i klimaet

24. marts 2020

Langt over halvdelen af danske virksomheder inden for detail og engros ser store forretningsmuligheder i klimadagsordenen. Det viser en ny analyse, som klimapartnerskabet for Handel har lavet.

De 13 klimapartnerskaber har netop afleveret deres anbefalinger til regeringen, og en lang række danske virksomheder har dermed bidraget til den grønne omstilling og taget et vigtigt skridt mod målet om 70 procents reduktion af drivhusgasser i 2030. Arbejdet med klimapartnerskabet har igangsat mange nye tanker og tiltag, og allerede nu viser flere tendenser, at et øget fokus på klimadagsordenen kan give nye forretningsmuligheder.

Dansk Erhverv har i forbindelse med klimapartnerskabet for Handel udarbejdet en analyse, der viser, at ikke mindre end 54 procent af alle handelsvirksomheder i Dansk Erhverv, Dansk Industri og Dansk Mode & Textil ser nye forretningsmuligheder i klimadagsordenen. Nye forretningsmuligheder kan for eksempel være inden for produktudvikling, innovation, design eller materialevalg.

Klimadagsordenen er noget, der optager forbrugerne, så det er ikke overraskende, at både engroshandel og detailhandel ser nye forretningsmuligheder i klimadagsordenen, udtaler Michael Løve, formand for klimapartnerskabet for Handel og Group CEO, Netto International:

Jeg kan ikke påstå, at jeg er overrasket. For i Danmark er vi gode til at se muligheder, og klimadagsordenen har bestemt store potentialer for mange virksomheder. Alligevel vil jeg dog sige, at det er yderst positive nyheder for klimaet, at så mange handelsvirksomheder melder, at de er af den overbevisning, at der er kroner og ører at hente i den grønne omstilling.

Særligt detailbranchen er positiv i forhold til den grønne omstilling, hvor 59 procent svarer, at de ser nye forretningsmuligheder i klimaet, mens tallet for engrosbranchen er 51 procent.

 

Detailhandlen reducerer negativ klimapåvirkning
Handlens egen klimapåvirkning er relativt lille sammenlignet med andre sektorer. Handelssektoren skal dog ligesom resten af erhvervslivet gøre sit for at bidrage til, at Danmark når målet om en 70 procent reduktion af drivhusgasser i 2030, og allerede nu er både detailhandlen og engroshandlen dybt engageret i at reducere den negative klimapåvirkning, viser den analyse, som klimapartnerskabet for Handel har udarbejdet.

Hele 70 procent af alle handelsvirksomheder i Dansk Erhverv, DI Handel og DM&T arbejder for at reducere den negative klimapåvirkning. Særligt detailhandlen yder et stort bidrag, hvor 80 procent af virksomhederne svarer, at man arbejder for at reducere klimapåvirkningen.

Handelsbranchens egne direkte udledninger er reduceret med 70 procent i perioden fra 1990 til 2017, dvs. handlen allerede har opnået sin egen 70 procents reduktion.

Dér hvor handlen kan gøre en stor forskel i forhold til at reducere klimaaftrykket, er gennem indkøb af varer for derigennem at påvirke danskernes forbrug af varer. Derudover kan handlen arbejde for, at danske forbrugere og kunder får nye indsigter i bæredygtigt forbrug, og at de handler derefter – derved kan der skabes en adfærdsændring og en reel positiv effekt på klimaet. Det betyder, at handlen kan gøre en forretning ud af at skabe en efterspørgsel på bæredygtige varer, hvor den afledte CO2-udledning fra produktion, distribution, handel og genanvendelse reduceres løbende frem mod 2030.

 

Handelssektoren har ikke et mærkbart, direkte CO2-aftryk sammenlignet med andre sektorer i Danmark, men branchen har alligevel et stort klimapotentiale gennem virksomhedernes indkøb, aftaler og videndeling med andre virksomheder, der kan sikre klimavenlige produkter og løsninger, samt direkte påvirkning af forbrugernes køb og adfærd. På denne baggrund har det været vigtigt for partnerskabet at favne bredt i dets arbejde. Kun ved en fælles indsats fra små og store virksomheder sammen med forbrugere og myndigheder kan vi lykkes med at skabe et klimavenligt samfund, herunder en klimavenlig handelssektor.

Kontakt

Handel

Lotte Engbæk Larsen

Branchedirektør for Handel
Medarbejderprofil