Gemt

Forbrugerombudsmanden stævner tre netbutikker

10. november 2020

Forbrugerombudsmanden kræver, at tre netbutikker tilbagebetaler alle abonnementsbetalinger til kunder, der inden for de seneste 3 år har betalt for et abonnement efter at have købt varer i netbutikkerne. Det er første gang Forbrugerombudsmanden anlægger sag om tilbagebetaling mod en fordelsklub.

 

De tre butikker er såkaldte medlems- eller fordelsklubber, hvor forbrugere kan købe varer billigt mod at betale et fast løbende abonnement på 89 kr. Når kunden køber den første vare, bliver der samtidig tegnet et abonnement. Det sker typisk, uden at kunden selv gennem en aktiv handling lægger abonnementet i kurven. Bagefter trækker netbutikken løbende betalingen for abonnementet.

De tre netbutikker har efter forbrugerombudsmandens opfattelse ikke gjort det tydeligt nok for kunderne, at de også tegnede et løbende abonnement. Forbrugeraftalelovens oplysningskrav er heller ikke opfyldt, og det betyder, at alle aftaler er ugyldige, og herudover er betaling af abonnementerne ikke autoriserede af kunderne.

Det er første gang, at Forbrugerombudsmanden kræver, at netbutikkerne tilbagebetaler alt, hvad butikkerne igennem 3 år har trukket i abonnementsbetaling. Der kan være tale om meget store beløb. Når Forbrugerombudsmanden har valgt at gå tre år tilbage, skyldes det, at tilbagebetalingskrav forældes efter tre år.

Forbrugerombudsmanden har også politianmeldt fordelsklubberne.

Hvad har de tre netbutikker gjort forkert?

  1. De tre netbutikker har efter Forbrugerombudsmandens opfattelse ikke oplyst tydeligt nok, at kunderne også indgik en aftale om et abonnement.
  2. De har heller ikke opfyldt deres oplysningspligt efter forbrugeraftaleloven, og det betyder, at de indgåede aftaler ikke er bindende for forbrugerne. Netbutikker skal tydeligt og i fremhævet form – umiddelbart før forbrugeren afgiver sin bestilling – oplyse følgende:
  • hvad der er købt,
  • prisen på det, der er købt, og hvis det er et løbende abonnement, skal prisen pr. måned oplyses,
  • der skal oplyses om en evt. bindingsperiode, samt betingelserne for at opsige aftalen.
  1. En betaling skal herudover autoriseres. Det kræver, at betaleren har givet samtykke til betalingen. Samtykke skal ikke kun gives til, at betaling for varen trækkes på kortet, men også til at betaling for abonnementet trækkes på kortet. Er betalingen ikke autoriseret, kan kunden bede banken tilbageføre beløbet til kundens konto.

Sådan følger du reglerne
Forbrugerombudsmanden har skrevet en guide til, hvordan en fordelsklub kan opfylde sin oplysningspligt, så man sikrer sig, at kunden er klar over, at der indgås en abonnementsaftale. Følger man guidens anvisninger, kan man som fordelsklub være sikker på, at man ikke mødes med krav om tilbagebetaling og politianmeldelser.

Læs guiden 

Læs Forbrugerombudsmandens nyhed