{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
19. november 2020
Det amerikanske udsalgsfænomen har bidt sig godt fat i de danske forbrugere, og forbruget i forbindelse med Black Friday er år efter år vokset markant.
Da Black Friday sidst ramte Danmark i 2019, udviklede det sig til en rekordstor handelsdag online, hvor de danske forbrugere spenderede omkring 800 mio. kr. på alt fra tøj til telefoner og bøger.
I år er forventningen, at omsætningen bliver endnu større på nettet.
Godt en tredjedel af forbrugerne, som handler på nettet, svarer i en ny analyse fra Dansk Erhverv Digital Handel, at de er klar til at rive varer ned fra hylderne, når Black Friday-bølgen skyller ind over Danmark fredag d. 27. november.
Perfekt e-handelsstorm
Der er flere grunde til, at Dansk Erhverv forventer, at online-omsætningen på Black Friday i år vil blive større end sidste års ca. 800 mio. kr.
Forbrugerne forventer at handle flere varer end sidste år, feriepengene er i spil og flere forbrugere har i år udskudt planlagte køb i forventning om at gøre en god handel til Black Friday, forklarer Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.
”Når vi sammenholder det med, at forbrugerne generelt forventer at handle mere online, så trækker det sammen til en perfekt e-handelsstorm. Det vil overraske mig meget, hvis vi ikke slår sidste års rekord ganske markant.”
Han påpeger, at omsætningsrekorden på selve Black Friday-fredagen måske ikke bliver slået i år, da flere netbutikker har udvidet til Black Week.
“Men ser vi på den samlede omsætning i ugen, så er jeg ganske sikker på, at vi får en ny rekord.”
Flere forbrugere søger mod danske netbutikker
Udviklingen har i flere år været, at forbrugerne i stigende grad handler på nettet til Black Friday, og i år ser det ud til, at coronakrisen giver den udvikling en stort skub.
“Heldigvis har rigtig mange virksomheder både fysiske butikker og e-handel, så de kan få glæde af forbrugernes købelyst, selvom de søger mod nettet,” siger Niels Ralund.
Analysen viser også, at færre forbrugere i år forventer at handle i udenlandske netbutikker, og det glæder Niels Ralund.
“Der er heldigvis meget, der tyder på, at forbrugerne skruer op for støtten til de danske butikker under coronakrisen. Det er glædeligt - både for virksomhederne og fælleskassen.”
Tøj og elektronik hitter
Selvom der desværre ikke er udsigt til mange julefrokoster og store nytårsfester, så stopper forbrugerne ikke med at købe tøj. 50 % af forbrugerne, som vil handle på Black Friday, forventer at købe tøj, og det er dermed den klart mest efterspurgte varekategori efterfulgt af It og elektronik.
”Tøjbutikkerne skal stille løbeskoene frem, for de kommer til at have ekstra travlt. Heldigvis ser fremgangen dog ud til at ramme meget bredt, og alle brancher - med undtagelse af rejsebranchen – får ifølge analysen en større Black Friday i år,” siger Niels Ralund.
Udsigten til en potentiel perfekt e-handelsstorm får Niels Ralund til at komme med en opfordring til forbrugerne.
”Vi ved, at der kommer pres på logistikvirksomhederne og pakkebokse- og shops, så forbrugerne kan virkelige gøre virksomhederne og sig selv en tjeneste ved at sørge for at hente pakkerne, så snart de er klar.”