Gemt

PostNord afgiften vil skade dansk erhvervsliv

11. november 2020

Regeringen har sat gang i de politiske forhandlinger om fremtidens postservice. Her skal man afklare, hvilken postservice PostNord skal levere fremover, og hvordan det skal finansieres. Dansk Erhverv advarer mod at lade danske virksomheder dække PostNords underskud.

 

Regeringen foreslår, at det store trecifrede årlige milliontilskud til PostNord skal finansieres af PostNords konkurrenter, der fremover skal betale en ny PostNord afgift på 1,25 kr. pr. brev og pakke, som virksomhederne bringer ud for deres kunder – helt uden at PostNord er involveret.

”Denne her finansieringsmodel er en de facto skat på PostNords konkurrenter. Den rammer sunde og veldrevne alternativer til PostNord, som gennem flere år har udviklet og leveret en velfungerende efterspurgt postservice til danskerne. Det er virkelig en skidt model, fordi man straffer helt almindelige virksomheder med en ny afgift for at finansiere statens eget PostNord-foretagende. Det både urimeligt, usundt og uholdbart. Vi har peget på, at hvis der skal findes nye penge til PostNord, burde man i stedet se på den omfattende svindel med momsbetaling for de mange pakker, der hver dag kommer til Danmark fra udenlandske e-handelsvirksomheder. Det vil også skabe mere rimelige konkurrenceforhold for danske virksomheder”, siger adm. direktør i Dansk Erhverv, Brian Mikkelsen.

Afgiften hjælper udenlandsk e-handel mod danske virksomheder
Dansk Erhverv frygter, at den nye PostNord afgift vil stille danske virksomheder endnu dårligere i konkurrencen med udenlandske e-handelsgiganter, da PostNords konkurrenter vil være tvungne til at sende regningen videre i form af stigende priser for kunderne.

”En stor del af betalingen for PostNords transport af udenlandske e-handelspakker kan ikke ændres pga. internationale aftaler. Så de udenlandske e-handelsvirksomheder undgår at betale den nye afgift, der kun bliver lagt på danske virksomheder. Dermed står vores virksomheder endnu dårligere i konkurrencen med udenlandske e-handelsgiganter, som f.eks. Amazon, der netop har etableret sig i Sverige og snart forventes at gå ind på det danske marked for alvor. Så afgiften kan ikke komme på et dårligere tidspunkt”, siger Brian Mikkelsen.

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil
Rådgivning & Rekruttering

Jakob Tietge

Fagchef for servicebrancherne
Medarbejderprofil