Gemt

Står du foran din første CSR-rapport, eller overvejer du at gå i gang?

06. november 2020

Mange danske virksomheder er lige nu i gang med at forberede deres årlige CSR-rapport, mens andre endnu ikke er kommet i gang. Her finder du tre gode grunde til at komme i gang med rapportering på CSR, samfundsansvar og bæredygtighed, så nye konkurrenceparametre ikke spænder ben for din virksomheds kommercielle mål.

Lige nu er mange danske virksomheder i gang med at forberede deres årlige CSR-rapport for rapporteringsåret 2020. Er du blandt dem, der endnu ikke er kommet i gang, så læs med her, og få inspiration til dit pitch af, hvorfor det er relevant for din virksomhed at samle og kommunikere data om jeres bæredygtighedsperformance. Nogle nye konkurrenceparametre er nemlig ved at vinde frem, som kan forhindre din virksomhed i at nå jeres kommercielle mål, hvis ikke de bliver taget i betragtning:

  • Forretningspartnere: På tværs af forsyningskæder vurderer store virksomheder i stigende grad deres partneres kapacitet til at opbygge langsigtede og tillidsfulde forretningsforbindelser. De har brug for solide CSR- og bæredygtighedsrapporter for at kunne vurdere dette. Et konkret eksempel er bl.a. Novo Nordisks udmelding om, at hvis virksomhedens leverandører vil fortsætte med at samarbejde med det danske medicinalselskab, skal alle leverancer være baseret på grøn strøm i 2030. For at nå målet vil Novo Nordisk samarbejde med sine mange tusinde leverandører og dele ud af egne erfaringer med at indføre grøn strøm overalt i driften.

  • Investorer: Investorer, herunder banker, vil i stigende grad efterspørge, at virksomhederne kan dokumentere deres evne til at identificere og effektivt styre nye risici. De har f.eks. brug for at forstå, hvordan en virksomhed vil drage fordel af den grønne cirkulære økonomi, hvordan den reagerer på forandringer i klima og demografi, teknologisk forandring og politisk udvikling. Det hænger bl.a. sammen med en lang række reguleringsinitiativer fra EU-kommissionen, der sigter mod at gøre det nemmere for investorer at ’finansiere grønt’. I fremtiden skal det være lettere og billigere for virksomheder med en tydelig og dokumentérbar grøn profil at opnå adgang til kapital.

  • Medarbejdere: Medarbejdere ønsker i stigende omfang at være en del af en kollektiv mission og formål. Millennials, den største generation i verden, viser dette med handling - enten som medarbejdere eller som forbrugere. COVID-19 pandemien har endvidere skabt en endnu stærkere følelse af individuelt ansvar for bæredygtighed. Det ses bl.a. i Deloitte’s globale Millenial Survey 2020 og i Danmark på ungleder.dk.

Med en god CSR/bæredygtighedsrapport kan du desuden adressere: