; ;
Gemt

Status på Black Week: Netbutikkerne øjner rekord efter vild start

25. november 2020

Black Week buldrer af sted, og de danske netbutikker melder om massiv fremgang og udsigt til ny rekord.  

Netbutikkernes høje forventninger til Black Week bliver indfriet. Det er i hvert fald konklusionen hos Dansk Erhverv Digital Handel, der har fået en statusrapport fra flere af aktørerne midtvejs i den store udsalgsuge.

En af aktørerne er Dennis Drejer fra Rito.dk, og han er svært begejstret.

”Det går vildt stærkt. Vi er i index 245 fra sidste år. Det er helt surrealistisk. Jeg synes, vi ansætter og ansætter og ansætter, men vi har stadigvæk svært ved at følge med. Det er pisse-fedt, men samtidig utroligt stressende. Det er alle vores markeder som vokser eksplosivt.”

Samme melding kommer fra Trendhim, der for nylig snuppede en E-handelspris.

”Vi ligger stabilt 150% over sidste år, og lageret kører ved max kapacitet. Det er en absurd holiday season for e-handlere, og vi forventer at slå sidste års Black Friday med i hvert fald 100%,” forklarer CMO, Bjørn Seaton.

Meldingerne fra fronten vækker glæde hos Niels Ralund, E-handelsdirektør i Dansk Erhverv.

”Det ser ud til, at forbrugerne sætter handling bag ordene og virkelig køber løs på nettet. Dermed får vi den e-handelsstorm, som vi på baggrund af vores forbrugeranalyse havde sat næsen op efter. Det er godt for butikkerne, som knokler og bruger mange ressourcer på at blive klar til ugen.”

MobilePay gløder
De mange køb kan ikke kun mærkes i butikkerne. Også i virksomhederne, der håndterer betalingerne på nettet, er der tryk på kedlerne.

“De første to dage i Black Friday ugen har slået alle rekorder. MobilePay til e-handel er vokset med over 150% i forhold til sidste år. Gennemsnitskøbet er også højere. Der er derfor god grund til at forvente en Black Friday, der med afstand bliver den største e-handelsdag nogensinde, ” siger Lars Green, kommercielt ansvarlig for MobilePay Online.

Han uddyber, at coronakrisen generelt har været med til at skubbe til e-handlen.

”MobilePay Online har år til dato 90 % vækst i forhold til 2019. Vi kan dog glæde os over, at nye kunder og solid egenvækst også har bidraget betydeligt.”

Nyt fra butikkerne: Vi havde to salg i sekundet!
Dansk Erhverv Digital Handels forbrugeranalyse før Black Week viste, netbutikkerne i alle brancher kunne forvente fremgang. Ifølge statusrapporten fra virksomhederne holder det stik.

“Det er tidligt, men det tegner til fremgang i forhold til sidste år hos SHAPING NEW TOMORROW.  Målt på salget den første dag, tirsdag, som primært var til vores fordelskunder, så ligger vi pænt over sidste års salg i samme periode af ugen. Den første time, hvor vi åbnede vores webshop i går (tirsdag,red.), havde vi knap 2 salg i sekundet, og hen over dagen fik vi 12 ordrer i minuttet i snit. Det er over 15.000 ordrer første dag, så forbrugerne har virkelig taget vores Black Week til sig. Nu venter vi så for at se, hvordan salget udvikler sig frem til mandag, hvor vi lukker og slukker, siger Christian Aachmann, medstifter og CCO i Shaping New Tomorrow.

Lastbil efter lastbil på vej mod Tyskland
Også i Proshop.dk har man valgt at lave Black Friday om til Black Week, og det har kunderne taget til sig, forklarer adm. direktør Ivan Jæger.

"“Vi gør det primært for at udjævne presset på logistikken over flere dage, og vi er kommet vildere fra start, end vi havde regnet med. I mandags fik vi lige så mange ordrer, som vi gjorde på Black Friday for tre år siden. Vi har også flere tilbud på hylderne. Tirsdag og onsdag overgår også vores forventninger, men ligger lidt lavere end mandag. Tyskerne har virkelig fået øjnene op for Black Week hos Proshop. Det er det land med det største hop ift. vores forventninger. Der kører adskillige lastbiler direkte til Tyskland herfra hver dag i denne uge. Det er vildt at følge.”

På modeplatformen Miinto er der også særdeles godt gang i den, forklarer CMO, Malthe Cedersborg.

“Vi har haft en ekstraordinært høj vækst i salget indtil nu, hvor de sidste to dage har været på niveau med selve Black Friday sidste år og er godt på vej imod en ny rekord. Kunderne kan ikke gå i de fysiske butikker på samme måde som de har kunne tidligere år, men hos os kan de handle fra de fysiske tøjbutikker bare på en samlet online platform. Det er tydeligt at kunderne er gået online i år, så vi er glade for at vi kan sikre at vores partnerbutikker på Miinto får andel i denne vigtige omsætning.”

Også i tøjbutikken Pomp De Luxe buldrer salget af sted, forklarer CCO, Gitte Panayotis.

“Vi har lidt anderledes strategi i år, men det betyder ikke mindre salg. Vi har et mål om indeks 145 i forhold til sidste år. Det forventer vi at ramme.”

I Elgiganten strømmer kunderne ind både i netbutikken og de fysiske butikker, siger adm. direktør Peder Stedal.

”Vi oplever en rigtig fin tilstrømning af kunder – både i vores butikker og online, så vi er rigtig godt tilfredse. Hvor stor vores omsætning bliver, er rigtig svær at spå om, da vi i år har valgt at strække Black Friday ud over i alt 10 dage og begrænse antallet af kunder, der kan være i vores varehuse ad gangen – men vi håber på ny rekord.”

I Gucca regner direktør Chris Vandborg også med rekordsalg.

“Black Week er startet rigtig godt ud og ligger i øjeblikket 81% over sidste år. Så vi har høje forventninger til på fredag, hvor det for alvor går løs."

Dansk Erhverv Digital Handel følger udviklingen de næste dage og kommer med flere opdateringer. 

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil