{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
06. oktober 2020
I løbet af de sidste år har Forbrugerombudsmanden anmeldt flere influencere for skjult reklame på blogs og sociale medier. Anmeldelserne skyldes, at influencerne ikke har gjort det tydeligt, at der er kommercielle interesser bag deres opslag.
Forbrugerombudsmanden har foretaget endnu en undersøgelse, hvilket har ført til, at en influencer nu skal betale en bøde på 60.000 kroner for ikke at have markeret tydeligt, at der var tale om reklame, hvilket er i strid med markedsføringslovens forbud mod skjult reklame.
Sagen handler om, at influenceren i perioden fra marts 2017 til december 2018 postede 17 opslag om blandt andet skønhedsbehandlinger, restaurantbesøg og tøj- og skomærker på sin blog og Instagram-profil, uden at det var tilstrækkeligt markeret som reklame.
Ifølge Forbrugerombudsmandens vejledning skal det fremgå tydeligt og i starten af indlægget, at der er tale om reklame/sponsoreret indhold. Men på influencerens blog stod reklamemarkeringen i nogle tilfælde i slutningen af indlægget og i ét tilfælde var det slet ikke oplyst, at indholdet var en reklame. På Instagram havde influenceren eksempelvis markeret kommercielle opslag med ”#Ad”, ”#spons” eller ”#GAW”. Forbrugerombudsmanden vurderede, at dette ikke er tilstrækkeligt til at sikre, at opslaget ville blive opfattet som en reklame af den, som læste opslaget.
Forbrugerombudsmanden vurderede samtidig, at influenceren er erhvervsdrivende i markedsføringslovens forstand. Det giver influenceren et selvstændigt ansvar for at sikre, at det tydeligt fremgår, hvis et opslag indeholder kommercielle budskaber.
Konference om markedsføring via influencere
Dansk Erhverv afholder konference om netop markedsføring via influencere, hvor du som virksomhed kan blive klogere på, hvordan det gode samarbejde etableres, og hvordan man undgår at overtræde markedsføringsloven. Tilmelding via linket: Konference: Sådan skal du bruge influencere som markedsføringskanal.
Læs Forbrugerombudsmandens pressemeddelelse her: Influent betaler bøde på 60.000 kroner for skjult reklame.