{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
17. september 2020
Forbrugerombudsmanden har længe haft fokus på, om influenters sponsorerede opslag på sociale medier og blogs har levet op til forbuddet mod skjult reklame. Efter at have foretaget en undersøgelse af en række danske influenter, har Forbrugerombudsmanden politianmeldt en influent, som nu har vedtaget en bøde på 60.000 kroner for at have brudt reglerne.
Influenten havde fra marts 2017 til december 2018 lavet 17 kommercielle opslag, uden at influenten tydeligt havde markeret dem som reklame. I et enkelt opslag var det slet ikke markeret, at der var tale om reklame. I 16 af opslagene havde influenten markeret opslaget til sidst med ”#Ad”, ”#spons” eller ”#GAW”. Dette vurderede Forbrugerombudsmanden ikke var tilstrækkeligt gennemsigtigt til, at læserne af indholdet forstod, at der var tale om reklame.
I denne sag blev influenten gjort ansvarlig, men det er vigtigt at huske, at også virksomheder eller mediebureauer bag sådanne reklamebudskaber kan blive gjort ansvarlige for skjult reklame. Som virksomhed er det vigtigt at have indgået en klar skriftlig aftale med sin influent om, at sponsoreret indhold tydeligt skal markeres med ”Reklame” eller ”Annonce”. Du er også nødt til at føre en vis kontrol med, at influenten overholder aftalen.
Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk