Gemt

Guide til Click and Collect i EU

20. april 2021

Ecommerce Europe’s guide til Click n’ Collect viser, at EU’s medlemsstater har meget forskellige opfattelser af, hvad der er essentielle varer, og hvordan de kan sælges under en pandemi.

Danmark hører til i gruppen af EU-medlemslande med en bred definition af, hvordan der kan sælges på nettet og leveres via butikken (Click n Collect) under Covid-19. Det fremgår tydeligt af en ny guide fra e-handlens europæiske organisation Ecommerce Europe, der har kortlagt udfordringerne for de mange detailhandlende, der ville sælge med Click n’ Collect under pandemien.

”Nogle lande tillader alle former for Click n’ Collect for alle butikker, mens andre begrænser det til enkelte essentielle butikker og andre igen helt forbyder det. Der er ikke en harmoniseret definition af, hvad der er en essentiel butik eller vare, så mens hygiejne eller gør-det-selv-produkter betragtes som væsentlige i et land, så er de det ikke i et andet,” konstaterer Luca Cassetti, generalsekretær i Ecommerce Europe.

Der har både nationalt og regionalt været forskellige tolkninger af, hvad der kunne sælges og hvordan. Således måtte IKEA i Tyskland forklare sit koncept i hver af 16 delstater for at få ja. I Sverige blev der etableret Drive Thru-opsamling, hvor kunderne fik leveret deres pakker i bagagerummet.

Luca Cassetti vurderer, at der er behov for et harmoniseret system til klassificering af butikker, så de kan agere på ensartede vilkår og dermed stå stærkere ved fremtidige pandemier. Med afsæt i guiden vil Ecommerce Europe tage spørgsmålet op med EU.

Guiden kan hentes på Ecommerce Europes hjemmeside Click-and-Collect-Guide-Ecommerce-Europe.pdf (ecommerce-europe.eu)

Kontakt

Digital Handel

Henrik Theil

Chefkonsulent