{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Dansk Erhverv har besøgt EY og IBM. Begge steder udfordrer rådgiverne det nuværende og har kreativ frihed til at udvikle og afprøve nye teknologiske og innovative løsninger.
16. april 2021
You never know if you don’t try!
I rådgiverbranchen er teknologiforståelse og innovation kernekompetencer, der i stigende grad efterspørges. Det handler om digital transformation og evnen til at kunne anvise nye veje og komme med svar, som kunderne ikke selv har ressourcer eller kompetencer til at identificere.
Udviklingen sætter tydelige spor i EY, hvor tværfaglige teknologi-kompetencer er i højsædet: ”I EY kigger vi i dag meget bredere på, hvor vi henter vores kandidater fra og ofte kommer de fra internationale tech-skoler”, fortæller partner i EY Danmark, René Ravn.
Tendenserne er de samme i IBM, hvor projekterne spænder fra softwareudvikling til områder som dataanalyse, it-sikkerhed og IoT-løsninger: ”IBM skaber intelligente løsninger i samarbejde med vores kunder. Det gør vi med forskellige teknologier på tværs af branchekompetencer”, forklarer Signe Schmidt, der er managing director hos IBMs Client Innovations Center.
Nye løsninger accelererer kundernes vækst
I modsætning til den klassiske rådgivning, som er timebaseret, kan teknologibaserede løsninger sælges som aktiver, der kan accelerere kundernes vækst.
”Vi kombinerer teknologier som IoT, AI og Blockchain med økosystemer på tværs af industrier. For eksempel har vi udviklet en helt ny platform til udnyttelse af den energifleksibilitet, der findes i virksomheders bygninger. Det understøtter aktivt den grønne omstilling og giver samtidig et helt nyt cashflow og et stort grønt flueben i virksomhedernes regnskaber", fortæller senior partner i IBM, Jesper Braum Nielsen.
I EY går udviklingen i samme retning. Tidligere sendte de et konsulentteam afsted, der lavede en opgave til den var færdig. Nu udvikler de i højere grad teknologibaserede løsninger sammen med kunderne.
”Vi har udviklet algoritmer og teknologikomponenter til automatisk og løbende at vedligeholde køleskabe i supermarkeder og kiosker. Så stedet for kun at levere timer, kommer vi også med et aktiv, som kan være med til at accelerere kunders vækst”, forklarer René Ravn og fortsætter:
”Når vi går til markedet, bygger vi stadigt oftere teknologi ind som en integreret del af vores løsning. Det er en tendens, der er accelereret over de sidste 4-5 år.”
Udviklingen er partnerskabsbaseret
I et højteknologisk samfund indgår enhver produktion i lange værdikæder, og rådgiveren indgår som en lille, men højt specialiseret del heraf. Samtidig møder rådgiveren radikalt nye og individuelle behov hos fremtidens teknologibaserede kunder, som forventer og har brug for skræddersyede løsninger.
I både EY og IBM har udvikling ført til en række nye partnerskaber: ”Sammen med IBM har vi eksempelvis udvikle såkaldt ’predictive maintenance’ på store broer og bygninger, hvor en kombination af tech-viden og ingeniørfaglige processer fortæller, hvor dele af byggeriet skal vedligeholdes ellers rives ned”, fortæller partner i EY, Jonas Groes.
I både EY og IBM er adgangen til dygtige medarbejdere med relevante tech-kompetencer en af de største udfordringer, og de er enige om, at der vil være muligheder for markant mere vækst, hvis vi fik flere it-kompetencer i landet.