Gemt

Forbrugerombudsmanden: Slogan i mailsignatur er ikke markedsføring

24. august 2021

En mailsignatur i en e-mail må ikke indeholde markedsføring, medmindre modtageren har givet samtykke til markedsføring. Forbrugerombudsmanden har vurderet, at et slogan  -”Tilliden er Gjensidig” - i signaturen ikke i sig selv er markedsføring omfattet af spamforbuddet.

Nogle af de mails, en virksomhed sender til sine kunder, er ikke markedsføring, men såkaldte ”servicemeddelelser”. De er derfor ikke omfattet af forbuddet mod uanmodet elektronisk markedsføring i markedsføringslovens § 10, stk. 1.

En servicemeddelelse kan f.eks. være en mail, der bekræfter en aftale eller en besked om, at varen er sendt. Et elselskabs meddelelse om en strømafbrydelse eller andre meddelelser, der ikke har til formål at afsætte varer eller tjenester eller at brande den erhvervsdrivende, er heller ikke omfattet af markedsføringslovens spamforbud.

Servicemeddelelser må ikke indeholde markedsføring i virksomhedens autosignatur.

Forbrugerombudsmanden accepterer dog, at mailsignaturen indeholder oplysninger, der kan identificere den erhvervsdrivende. Det kan være den erhvervsdrivendes navn, adresse, logo og en neutral henvisning til den erhvervsdrivendes hjemmeside. Et slogan som ”Tilliden er Gjensidig” kan efter Forbrugermandens opfattelse have til formål at identificere virksomheden og må derfor sidestilles med et logo. Læs udtalelsen her

Om markedsføringslovens spamforbud

Erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post med henblik på direkte markedsføring, medmindre modtageren har givet forudgående samtykke til det. Det fremgår af markedsføringslovens § 10, stk. 1.

Læs mere om markedsføringslovens spamforbud hos Dansk Erhverv eller i Forbrugerombudsmandens spamvejledning.