Gemt

Godt med hurtig aftale om kompensation

18. december 2021

Der er netop indgået en politisk aftale om kompensation som følge af de seneste restriktioner. Aftalen har mange af de elementer, som Dansk Erhverv har efterspurgt, blandt andet muligheden for frivillig lukning af virksomheder som følge af restriktioner.

Lørdag aften har et bredt flertal af Folketingets partier indgået en politisk aftale om kompensation som følge af de nyeste restriktioner og en aftale om genåbning af kompensationsordninger på kulturområdet. Aftalen giver blandt andet mulighed for, at man frivilligt kan lukke ned med kompensation, hvis man bliver ramt af begrænsninger som følge om restriktionerne. Desuden indeholder aftalen nye kompensationsperioder.

”Der er ikke noget, som virksomhederne hellere vil, end at kunne holde åbent som normalt. Mange af de restriktionsramte virksomheder har absolut højsæson i december måned, og vi kunne tydeligt mærke skuffelsen hos mange, da de nye restriktioner blev meldt ud. Vi kvitterer så for, at kompensationsaftalen er kommet hurtigt på plads, og fremadrettet er det vigtigste overhovedet, at restriktioner bliver hævet lige så snart, det er forsvarligt og dermed muligt. For lige nu er situationen kulsort, flere står på kanten og har tæret på opsparing og stiftet gæld, og derfor må de hårde restriktioner ikke vare en dag længere end nødvendigt,” siger Morten Langager, direktør i Dansk Erhverv.

Havde gerne set anden skæringsdato

Desuden bliver en række kompensationsordninger på kulturområdet genåbnet.

”Der er tale om en række særordninger, som nu bliver genindført. Det er overordnet godt. Vi har hørt fra flere kulturaktører, som har haft store problemer før de nyeste restriktioner, fordi de har haft siddende publikummer, og derfor har kunne holdet åbnet, mens dem med stående publikummer skulle holde lukket. Problemet har så været, at publikum er udeblevet i stor stil fra de siddende arrangementer. Derfor burde skæringsdatoen for kompensation have været ved første omgang restriktioner tidligere på måneden og ikke den 19. december, som det er tilfældet. Det er et obs-punkt, som vi har. Nu vil vi nærlæse teksterne og følge situationen tæt for at se, om der er eller bliver behov for justeringer eller yderligere tiltag, som vi vil tage med til Folketingets partier,” siger Morten Langager.

For yderligere kontakt Dansk Erhvervs pressetelefon på 70 22 80 10.

Læs mere på Erhvervsministeriets hjemmeside.

Læs mere på Kulturministeriets hjemmeside

Se aftaleteksten fra Erhvervsministeriet herunder

 

Aftale om yderligere kompensation til hårdt ramte virksomheder

 

Aftalepartierne er enige om følgende:

 

  1. Etablering af decemberpulje

Aftalepartierne er enige om at etablere en decemberpulje. I denne pulje kan virksomheder søge om kompensation på op til 150.000 kr. for sæsonbetonede omkostninger og op til 250.000 kr. for sæsonbetonede letfordærvelige fødevarer. Puljen er målrettet sæsonbetonede omkostninger, herunder julepynt m.m. og anden udsmykning, som virksomheder kan dokumentere som sæsonbetonede omkostninger, der ikke kan genanvendes ved næste sæson.

Der afsættes 10 mio. kr. til puljen.

 

  1. Udvidelse af pulje for kasserede letfordærvelige varer

Aftalepartierne er enige om at justere puljen for kasserede letfordærvelige varer, som er målrettet de virksomheder og leverandører, der pga. nye restriktioner brænder inde med letfordærvelige varer i weekenden. Puljen udvides således, at den også dækker dagene frem til og med weekenden den 17. december til den 19. december 2021. Puljen for kasserede varer omfatter virksomheder registreret i CVR senest den 7. december 2021, som er leverandører til aflyste julefrokoster, private fester og sociale begivenheder mv. for mere end 50 deltagere, som skulle være afholdt uden for private hjem, fx i restauranter, festlokaler og lignende.

Den enkelte virksomhed kan maksimalt modtage et kompensationsbeløb på 40.000 kr. for kasserede varer. Der er allerede afsat 10 mio. kr. til puljen, hvilket fortsat vurderes at være tilstrækkeligt.

 

  1. Frivillig lukning af virksomheder pga. restriktioner

Aftalepartierne noterer sig, at virksomheder, der fortsat har mulighed for at drive forretning, men som bliver ramt af begrænsninger på dele af deres åbningstid, mulighed for salg af alkohol eller arealkrav, kan vælge at lukke frivilligt ned. Når nedlukningen skyldes begrænsninger som følge af coronarestriktioner, kan disse virksomheder søge om at få dækket op til 90 pct. af virksomhedens faste omkostninger og omsætningstab som selvstændig (op til loftet) samt benytte lønkompensationsordningen for hjemsendte medarbejdere.

 

  1. Nye kompensationsperioder

Aftalepartierne er enige om at forbedre kompensationsmulighederne for de virksomheder, der først bliver hårdt ramt fra de tidspunkter, hvor nye restriktioner træder i kraft. Under de generelle kompensationsordninger for faste omkostninger, faste omkostninger light samt selvstændige mv. får virksomheder, selvstændige mv. mulighed for at søge om kompensation fra den dag restriktionerne træder i kraft, hhv. den 10. december 2021 og den 19. december 2021.

Virksomheder kan under særlige omstændigheder, fx hvis de er stiftet i 2020 eller 2021 anvende en alternativ referenceperiode som fastsættes af Erhvervsstyrelsen.

 

  1. Videre proces

Aftalepartierne noterer sig, at kulturlivet også kan blive ramt, og at kulturministeren drøfter relevante tiltag med kulturordførerne.

Aftalen er en stemmeaftale.

Der tages forbehold for EU-Kommissionens statsstøttegodkendelse for de initiativer, hvor det er nødvendigt.

 

 

 

Fakta om de seneste restriktioner

For erhvervslivet gælder følgende nye krav fra søndag den 19. december 2021 kl. 8 frem til den 16. januar 2022:

  • Selskabslokaler, spillehaller, kasinoer, lege- og badelande, forlystelsesparker, tivolier, messer, forsamlingshuse samt lokaler og lokaliteter, hvor der afvikles konferencer og foredrag skal holde lukket.
  • Serveringssteder herunder restauranter og barer skal lukke kl. 23 med sidste udskænkning kl. 22, ligesom der vil være et indendørs arealkrav på 2 kvm per siddende kunde og 4 kvm for stående gæster.
  • Private arrangementer uden for eget hjem, herunder bryllupper, sølv- og guldbryllupper, konfirmations-, studenter- og fødselsdagsfester og lignende arrangementer skal holdes inden for rammerne af reglerne for serveringsstederne, herunder lukketid kl. 23.
  • Der indføres indendørs arealkrav i detailhandlen med afsæt i butikkernes størrelse.
  • Der indføres et generelt krav om mundbind eller visir på erhvervsområdet, herunder i take-awaysteder, liberale personrelaterede serviceerhverv og fællesområder på hoteller, vandrehjem og lignende. Dog gælder der fortsat undtagelse, hvis ansatte kan forevise coronapas. For serveringssteder og i detailhandlen skal ansatte, der har kundekontakt, have mundbind eller visir på, uanset om de har gyldigt coronapas.
  • Krav om opsætning af informationsmateriale fra Sundhedsstyrelsen samt krav om håndsprit mv. i detailhandlen og på serveringssteder.

Derudover forlænges de gældende regler om krav om coronapas, mundbind eller visir og forbud mod adgang til lokale og lokaliteter mv. på Erhvervsministeriets område. Det betyder fx, at du stadig skal vise coronapas, når du skal på restaurant eller til frisøren, og at fx natklubber og diskoteker fortsat er lukkede frem til den 16. januar 2022.

Offentlige og private arbejdsgivere opfordres kraftigt til at sikre, at medarbejdere, der har mulighed for at varetage deres arbejde uden fysisk fremmøde på arbejdspladsen, gør dette.

De generelle hjælpepakker genåbner

Regeringen og et bredt flertal af Folketingets partier blev i sidste uge enige om, at genåbne de generelle kompensationsordninger til dansk erhvervs- og kulturliv (jævnfør nedenfor). Ordningerne spænder et bredt og robust sikkerhedsnet ud under virksomhederne og institutioner mv.

Erhvervsminister Simon Kollerup:

”Lige nu er det helt afgørende, at vi både passer på danskerne og holder hånden under vores erhvervs- og kulturliv. Julen er en afgørende tid for mange erhvervsdrivende, og derfor er meldingen også helt klar herfra: Når fadølsanlægget skal bruges mindre end normalt, eller man ikke længere kan invitere gæster til sin forlystelsespark, så er der allerede hjælp at hente.”

Derudover ser regeringen og aftalepartierne på om der skulle være behov for yderligere initiativer.

Kompensationsordninger omfatter følgende:

Faste omkostninger:

  • Virksomheder med en omsætningsnedgang på mindst 30 pct. kan få hjælp via kompensationsordningen for faste omkostninger i perioden fra den 1. december til den 28. februar.
  • Virksomheder der primært er ramt i december kan søge for en omsætningsnedgang i den måned alene. Normalt skal man som virksomhed søge for to eller tre måneder under et.

Selvstændige mv.:

  • Selvstændige mv. med en omsætningsnedgang på mindst 30 pct. kan få hjælp i perioden fra den 1. december til den 28. februar.

Lønkompensation:

  • Virksomheder, der sender over 30 pct. af medarbejderne hjem som en konsekvens af restriktionerne, vil være omfattet af lønkompensationsordningen.
  • Den midlertidige arbejdsfordelingsordning gælder desuden frem til den 31. marts 2022.

Tvangslukninger:

  • De dele af dansk erhvervs- og kulturliv, der er tvangslukkede f.eks. natteliv, vil kunne få dækning af 100 pct. af deres faste omkostninger og adgang til selvstændigordningen mv. for tvangslukkede. De kan derudover hjemsende deres medarbejdere på lønkompensation.

Større arrangementer:

  • Arrangører med arrangementer på mindst 350 personer, der er planlagt før den 7. december 2021 eller er fast tilbagevendende, og som aflyses, udskydes eller ændres væsentligt kan få hjælp via arrangørordningen.

Pulje for kasserede letfordærvelige varer:

  • Der er besluttet at etablere en pulje målrettet de virksomheder og leverandører, der, pga. restriktioner, brænder inde med letfordærvelige varer i weekenden den 10. december til 12. december 2021.
  • Den enkelte virksomhed kan maksimalt modtage et kompensationsbeløb på 40.000 kr. for kasserede varer. Der afsættes 10 mio. kr. til puljen.

Låne- og garantiordninger:

  • Låne- og garantiordningerne under hhv. EKF, Vækstfonden og Rejsegarantiordningen forlænges frem til den 28. februar 2022.

Hjælpepakkerne gælder til den 28. februar 2022.

Oversigt over arealkrav i butikker:

Areal

Antal m2 pr. kunde

0-1999 m2

4 m2

2000-4999 m2

6 m2, dog min. 500 kunder*

5000-9999 m2

8 m2, dog min. 833 kunder*

10.000 m2 og derover

10 m2, dog min. 1250 kunder*

*Svarende til det maksimale antal kunder på trinnet under. Det vil eksempelvis sige, at en butik med et areal på mellem 5000-9999 m2 som minimum kan give adgang til 833 kunder, der er det maksimale antal kunder for butikker med et areal mellem 2000-4999 m2.

Kontakt

Kommunikation & Presse

Lars Ohlsen

Pressechef