{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
18. december 2021
Lørdag aften har et bredt flertal af Folketingets partier indgået en politisk aftale om kompensation som følge af de nyeste restriktioner og en aftale om genåbning af kompensationsordninger på kulturområdet. Aftalen giver blandt andet mulighed for, at man frivilligt kan lukke ned med kompensation, hvis man bliver ramt af begrænsninger som følge om restriktionerne. Desuden indeholder aftalen nye kompensationsperioder.
”Der er ikke noget, som virksomhederne hellere vil, end at kunne holde åbent som normalt. Mange af de restriktionsramte virksomheder har absolut højsæson i december måned, og vi kunne tydeligt mærke skuffelsen hos mange, da de nye restriktioner blev meldt ud. Vi kvitterer så for, at kompensationsaftalen er kommet hurtigt på plads, og fremadrettet er det vigtigste overhovedet, at restriktioner bliver hævet lige så snart, det er forsvarligt og dermed muligt. For lige nu er situationen kulsort, flere står på kanten og har tæret på opsparing og stiftet gæld, og derfor må de hårde restriktioner ikke vare en dag længere end nødvendigt,” siger Morten Langager, direktør i Dansk Erhverv.
Desuden bliver en række kompensationsordninger på kulturområdet genåbnet.
”Der er tale om en række særordninger, som nu bliver genindført. Det er overordnet godt. Vi har hørt fra flere kulturaktører, som har haft store problemer før de nyeste restriktioner, fordi de har haft siddende publikummer, og derfor har kunne holdet åbnet, mens dem med stående publikummer skulle holde lukket. Problemet har så været, at publikum er udeblevet i stor stil fra de siddende arrangementer. Derfor burde skæringsdatoen for kompensation have været ved første omgang restriktioner tidligere på måneden og ikke den 19. december, som det er tilfældet. Det er et obs-punkt, som vi har. Nu vil vi nærlæse teksterne og følge situationen tæt for at se, om der er eller bliver behov for justeringer eller yderligere tiltag, som vi vil tage med til Folketingets partier,” siger Morten Langager.
For yderligere kontakt Dansk Erhvervs pressetelefon på 70 22 80 10.
Læs mere på Erhvervsministeriets hjemmeside.
Læs mere på Kulturministeriets hjemmeside
Se aftaleteksten fra Erhvervsministeriet herunder
Aftale om yderligere kompensation til hårdt ramte virksomheder
Aftalepartierne er enige om følgende:
Aftalepartierne er enige om at etablere en decemberpulje. I denne pulje kan virksomheder søge om kompensation på op til 150.000 kr. for sæsonbetonede omkostninger og op til 250.000 kr. for sæsonbetonede letfordærvelige fødevarer. Puljen er målrettet sæsonbetonede omkostninger, herunder julepynt m.m. og anden udsmykning, som virksomheder kan dokumentere som sæsonbetonede omkostninger, der ikke kan genanvendes ved næste sæson. Der afsættes 10 mio. kr. til puljen.
Aftalepartierne er enige om at justere puljen for kasserede letfordærvelige varer, som er målrettet de virksomheder og leverandører, der pga. nye restriktioner brænder inde med letfordærvelige varer i weekenden. Puljen udvides således, at den også dækker dagene frem til og med weekenden den 17. december til den 19. december 2021. Puljen for kasserede varer omfatter virksomheder registreret i CVR senest den 7. december 2021, som er leverandører til aflyste julefrokoster, private fester og sociale begivenheder mv. for mere end 50 deltagere, som skulle være afholdt uden for private hjem, fx i restauranter, festlokaler og lignende. Den enkelte virksomhed kan maksimalt modtage et kompensationsbeløb på 40.000 kr. for kasserede varer. Der er allerede afsat 10 mio. kr. til puljen, hvilket fortsat vurderes at være tilstrækkeligt.
Aftalepartierne noterer sig, at virksomheder, der fortsat har mulighed for at drive forretning, men som bliver ramt af begrænsninger på dele af deres åbningstid, mulighed for salg af alkohol eller arealkrav, kan vælge at lukke frivilligt ned. Når nedlukningen skyldes begrænsninger som følge af coronarestriktioner, kan disse virksomheder søge om at få dækket op til 90 pct. af virksomhedens faste omkostninger og omsætningstab som selvstændig (op til loftet) samt benytte lønkompensationsordningen for hjemsendte medarbejdere.
Aftalepartierne er enige om at forbedre kompensationsmulighederne for de virksomheder, der først bliver hårdt ramt fra de tidspunkter, hvor nye restriktioner træder i kraft. Under de generelle kompensationsordninger for faste omkostninger, faste omkostninger light samt selvstændige mv. får virksomheder, selvstændige mv. mulighed for at søge om kompensation fra den dag restriktionerne træder i kraft, hhv. den 10. december 2021 og den 19. december 2021. Virksomheder kan under særlige omstændigheder, fx hvis de er stiftet i 2020 eller 2021 anvende en alternativ referenceperiode som fastsættes af Erhvervsstyrelsen.
Aftalepartierne noterer sig, at kulturlivet også kan blive ramt, og at kulturministeren drøfter relevante tiltag med kulturordførerne. Aftalen er en stemmeaftale. Der tages forbehold for EU-Kommissionens statsstøttegodkendelse for de initiativer, hvor det er nødvendigt.
|
Fakta om de seneste restriktioner For erhvervslivet gælder følgende nye krav fra søndag den 19. december 2021 kl. 8 frem til den 16. januar 2022:
Derudover forlænges de gældende regler om krav om coronapas, mundbind eller visir og forbud mod adgang til lokale og lokaliteter mv. på Erhvervsministeriets område. Det betyder fx, at du stadig skal vise coronapas, når du skal på restaurant eller til frisøren, og at fx natklubber og diskoteker fortsat er lukkede frem til den 16. januar 2022. Offentlige og private arbejdsgivere opfordres kraftigt til at sikre, at medarbejdere, der har mulighed for at varetage deres arbejde uden fysisk fremmøde på arbejdspladsen, gør dette. De generelle hjælpepakker genåbnerRegeringen og et bredt flertal af Folketingets partier blev i sidste uge enige om, at genåbne de generelle kompensationsordninger til dansk erhvervs- og kulturliv (jævnfør nedenfor). Ordningerne spænder et bredt og robust sikkerhedsnet ud under virksomhederne og institutioner mv. Erhvervsminister Simon Kollerup: ”Lige nu er det helt afgørende, at vi både passer på danskerne og holder hånden under vores erhvervs- og kulturliv. Julen er en afgørende tid for mange erhvervsdrivende, og derfor er meldingen også helt klar herfra: Når fadølsanlægget skal bruges mindre end normalt, eller man ikke længere kan invitere gæster til sin forlystelsespark, så er der allerede hjælp at hente.” Derudover ser regeringen og aftalepartierne på om der skulle være behov for yderligere initiativer. Kompensationsordninger omfatter følgende:Faste omkostninger:
Selvstændige mv.:
Lønkompensation:
Tvangslukninger:
Større arrangementer:
Pulje for kasserede letfordærvelige varer:
Låne- og garantiordninger:
Hjælpepakkerne gælder til den 28. februar 2022. Oversigt over arealkrav i butikker:
*Svarende til det maksimale antal kunder på trinnet under. Det vil eksempelvis sige, at en butik med et areal på mellem 5000-9999 m2 som minimum kan give adgang til 833 kunder, der er det maksimale antal kunder for butikker med et areal mellem 2000-4999 m2. |