Gemt

EU-Domstolen: Reklame i gratis e-mailtjeneste var uanmodet elektronisk post

09. december 2021

EU-Domstolen har afgjort, at visning af reklamemeddelelser i indbakken tilhørende en bruger af en e-mailtjeneste var elektronisk post omfattet af forbuddet mod uanmodet elektronisk kommunikation. Begrundelsen var, at meddelelserne var udformet, så de fremtrådte som rigtig elektronisk post, og var placeret samme sted som denne.

Dommen har betydning for fortolkningen af markedsføringslovens regler om uanmodet elektronisk markedsføring, og er i tråd med Forbrugerombudsmandens udtalelse om, at fx Conversation Ads er omfattet af spamforbuddet.

Sagen kort

En tysk e-mailtjeneste, T-online, tilbød en reklamefinansieret ”gratis” e-mail tjenester til brugere. Det var også muligt at få en e-mailtjeneste uden annoncer, mod betaling.

I den gratis version af e-mailtjenesten, blev reklamer vist for brugeren i indbakken, blandt de modtagne e-mails. Reklamerne adskilte sig kun fra de øvrige mails ved, at datoen var erstattet af angivelsen ”reklame”, at der ikke var angivet en afsender, og at teksten fremstod på grå baggrund. Emnefeltet indeholdt et reklamebudskab.

Teknisk set skete der det, at der blev knyttet en JavaScript-Code for en adserver (TAG) til den pågældende placering af indbakken på den webside, som brugeren af en sådan elektronisk postboks besøgte. Når brugeren åbnede websiden, blev der sendt en anmodning (Adrequest) til adserveren om at foretage et tilfældigt valg af et reklamebanner fra en pool, der udgøres af annoncører, og overføre det, således at det blev vist i brugerens indbakke. Såfremt brugeren klikkede på den viste reklame, blev søgningen videresendt til adserveren, der registrerede klikket og omdirigerede browseren til annoncørens websted. 

Domstolen fastslog

  • Der skal anlægges en bred og evolutionsorienteret forståelse af, hvilke kommunikationsformer der er omfattet af forbuddet mod uanmodet kommunikation.
  • Opremsningen af kommunikationsformer omfattet at forbuddet er ikke udtømmende.
  • I den konkret sag mente domstolen, at der var tale om elektronisk post. Det blev først og fremmest begrundet med, at reklamen blev vist i det felt, der normalt er forbeholdt private e-mails. Herudover lagde domstolen vægt på, at reklamemeddelelserne fremstod og virkede på samme måde som spammails.
  • Vurderingen kunne være blevet anderledes, hvis reklamen var blevet vist i et banner eller i et kontekstvindue, adskilt fra listen over private beskeder.
  • Det er direkte markedsføring, når elektronisk post anvendes til markedsføring.
  • Det spiller ingen rolle, at modtageren af reklamemeddelelserne vælges tilfældigt, og at reklamerne ikke på forhånd er rettet til en udpeget, individuel modtager.

 

Forbuddet mod uanmodet henvendelse

Domstolen har fortolket EU-rettens forbud mod uanmodet kommunikation med henblik på direkte markedsføring. Disse regler er i Danmarks implementeret i markedsføringsloven. Du finder reglerne her:

Markedsføringslovens § 10, stk. 1:

En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på direkte markedsføring, medmindre den pågældende har givet sit forudgående samtykke hertil. […] (Markedsføringslovens § 10)

Definitionen af elektronisk post

Enhver meddelelse i form af tekst, stemmegengivelse, lyd eller billede, som sendes via et offentligt kommunikationsnet, og som kan lagres på nettet eller på modtagerens terminaludstyr, indtil meddelelsen hentes af modtageren.

Du kan læse dommen fra EU-domstolen her