Gemt

EU satser stort på Brint

02. februar 2021

Som led i EU’s genopretningsplan af coronakrisen, står den grønne omstilling og innovation som de to store nøgleord. Størstedelen af de midler der afsættes, skal understøtte de europæiske klimaambitioner og sikre nyskabelse på tværs af medlemslandene.

Kort før vi trådte ind i det nye år, igangsatte 22 europæiske lande (herunder Danmark) et ambitiøst IPCEI-projekt, med et mål om at sætte gang i brugen og udviklingen af den grønne brint.

Et IPCEI-projekt er et ”Important Project of Common European Interest”, hvor EU-lande kan gå sammen og understøtte en udvikling på det indre marked. Målet er at skabe grøn brint til de sektorer, der ellers har udfordringer med at omstille sig – herunder transportsektoren.

I den første bølge af projektet vil landene facilitere matchmaking på tværs af virksomheder og interesseorganisationer, for bl.a. at finde frem til de områder, hvor der er behov for understøttelse eller ændringer af vilkårene.

IPCEI-projektet kommer sideløbende med mange af medlemslandenes egne brintstrategier, hvor eks. Tyskland, Spanien og Portugal hver har afsat 9. mia. euro til udbredelsen af brint. Tyskland forventer herunder at skulle importere store dele af deres grønne brint fra andre medlemslande. EU har også fremlagt sin egen tværnationale brintstrategi, og derigennem nedsat en europæisk brintalliance, som samler interessenter, der kan understøtte implementering af strategien. Dansk Erhverv sidder bl.a. med i gruppen.

For Danmark er det vigtigt at sørge for, at IPCEI-projektet får et entydigt fokus på grøn brint, så vores store styrker inden for vind og vedvarende energi bliver fundamentet for det europæiske brintmarked fremadrettet. Der er bl.a. et stort potentiale i partnerskabet mellem Københavns Lufthavn, DSV, Ørsted, DFDS, SAS og A.P. Møller – Mærsk, der udvikler et 1.300 MW stort anlæg i København til produktion af grøn brint og e-brændstoffer.

Danmark har i første omgang afsat 80 mio. kr.- til projektet.