Gemt

Personalisering, automatisering eller fleksible betalinger: Hvad vil de internationale e-handlere fokusere på i 2021?

08. februar 2021

I en ny analyse gør Searchnode dig klogere på, hvad de internationale e-handlere vil satse på i 2021, og hvordan de har klaret sig under coronakrisen. 

2020 var et hæsblæsende år – også i e-handlernes verden, hvor den ekstreme travlhed betød, at mange virksomheder skruede gevaldigt op for udviklingen og lancerede nye løsninger.  

De mange nye tiltag betyder dog ikke, at foden bliver lettet for udviklingsspeederen i 2021. Det viser den årlige undersøgelse fra Searchnode, der hvert år spørger ca. 100 beslutningstagere fra e-handelsvirksomheder i Europa og Nordamerika, hvad de vil fokusere og satse på i det kommende år.  

Massiv fremgang under coronakrisen  
Dette års analyse begynder dog med at dykke ned i, hvordan coronakrisen har påvirket virksomhederne. Ikke overraskende har coronakrisen og nedlukningerne af mange butikker betydet, at e-handlen er vokset markant. 27 % svarer, at deres salg under forårets nedlukning voksede mellem 100 og 200%, mens 23 % vurderer, at de havde en eksplosiv vækst på mindst 200%. 

 

Ganske interessant melder blot 4 %, at deres onlinesalg faldt efter nedlukningen i foråret. 

Den globale pandemi og rekordvæksten gav også udfordringer – især supply chain-delen. 

Det vil e-handlerne satse på 
Virksomhederne vurderer, at væksten vil fortsætte i fremtiden, og derfor vil næsten 8 ud af 10 da også øge deres budget i 2021. Måske ikke så underligt, når markedet vokser og 84 % vurderer, at konkurrencen er hård eller meget hård. Blot 2 % forventer at skære i budgettet. 

Budgettet bliver altså større. Men hvad skal ressourcerne bruges på? Det giver analysen også svar på – vi har udvalgt nogle af emnerne. 

Gratis retur: Halvdelen tilbyder det allerede, mens yderligere 8 % vil introducere det i 2021. 

Køb nu – betal senere: Det er en service, som vinder indpas i flere og flere netbutikker. Det viser analysen også; 34 % gør det allerede, mens 11% vil tilbyde det i 2021. 17% overvejer at indføre det. 

Salg via sociale medier: skal man tro analysen, bliver det at sælge direkte gennem eksempelvis Instagram eller Facebook en markant trend i 2021. 30 % gør det nu, mens 12% vil indføre det.  

Abonnementsmodeller: En af de varmeste trends er uden tvivl salg via abonnement. Det er nemt for forbrugerne og ofte en rigtig god model for virksomhederne. Derfor vil mange virksomheder også benytte sig af det i 2021 - faktisk vil vi ifølge analysen se en fordobling i antallet af virksomheder, der vil tilbyde abonnementsordninger.   

Der vil også ske en fordobling i antallet af virksomheder, der satser på stemmestyret e-handel. 10 % bruger det, mens 9 % vil introducere det i 2021. 

Yderligere fokus på marketing automation og produktvisualisering
Marketing automation er et område, som får stor opmærksomhed, da det kan gøre en markant forskel for netbutikkerne. I 2021 vil det få endnu større opmærksomhed, da hele 55 % vil optimere deres indsats. 

Et andet interessant område er produktvisualiseringer, som 60 % svarer, at de i 2021 vil fokusere på at gøre endnu bedre, så kunderne får et bedre indtryk af varen. Det kan forhåbentligt lede til færre returneringer.  

Styr på betalinger
Det er altid surt, når en kunde eller besøgende ikke konverterer, men det er ekstra surt, når de springer fra lige før målstregen: betalingen. 

Derfor er det også et område, som netbutikkerne konstant forsøger at forbedre. Det vil fortsætte i 2021, hvor 6 ud af 10 vil prioritere at forbedre check-out-flowet.  

Ikke i mål med personaliseringen
Sidste gang Searchnode lavede analysen, svarede 78 %, at de ville investere mere i personalisering. Tendensen fortsætter i 2021, hvor 67 % vil gøre det.

  

Analysen er fyldt med andre interessante tal og grafer, som du kan dykke ned i ved at følge dette link. 

Kontakt

Erhvervspolitik & Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent