Gemt

E-handelsanalysen for december: Rekorder og store udsving

21. januar 2021

Rekordmange forbrugere handlede på nettet i december 2020, hvor brugen af betalingsapps nåede et nyt højdepunkt. Det viser E-handelsanalysen, som er spækket med interessante tal om dansk e-handel.  

2020 var et ekstraordinært år for dansk e-handel, og det sluttede da også ganske bemærkelsesværdigt med en december, der var fyldt med store udsving, nye rekorder og iøjnefaldende tendenser. Vi kigger nærmere på nogle af dem her – resten finder du i analysen, som du henter nederst på denne side. 

6 ud af 10 forbrugere handlede på nettet
Kombinationen af julehandel og øgede restriktioner fik forbrugerne til at strømme ind i netbutikkerne. 61 % af de adspurgte e-handelsforbrugere har i december handlet i løbet af den seneste uge, hvilket er en stigning på knap syv procentpoint i forhold til december 2019.    

Knap en tredjedel af handlerne blev foretaget via en smartphone, mens 51 % blev gjort via en computer. De mange hjemmearbejdsdage har formentlig hjulpet computerne til at holde stand overfor telefonerne.

     
Til gengæld var der stor fremgang i brugen af betalingsapps. December var den første måned, hvor andelen af betalinger foretaget med betalingsapps som MobilePay rundede en fjerdedel. Helt præcist blev 26 % af handlerne betalt på denne måde. Det er ganske bemærkelsesværdigt og en fordobling fra december 2019. 

Betalingskort er dog fortsat klart den vigtigste betalingsform og står for 64% af betalingerne i december. 

Hvad købte forbrugerne? 
Det tyder på, at der har ligget en del smartphones og andet elektronik under juletræerne. Varekategorien Elektronik & hvidevarer stod for 15% af forbruget baseret på 6% af handlerne, mens IT & Tele havde 10 % af forbruget baseret på 4% af handlerne. De typiske gavekategorier – Spil og Legetøj og film, musik & bøger (fysisk) havde også en god måned og nåede tilsammen 8% af omsætningen, hvilket er noget højere end normalt og tillige i en måned, der er årets største.  

Rejser havde blot 2 % af omsætningen mod 23 % året før. 

Gennemsnitsprisforbruget pr. handel var i december på 647 kroner helt på samme niveau som oktober og november. 

Dagligvarer topper igen NPS 
Topscorer på NPS i december er kategorien dagligvarer, mad og drikke med en NPS på 55. Både kategorien Personlig pleje mv. og hobby-, kontorartikler og foto opnår højere tilfredshed i december, end de plejer. IT & Tele ”retter sig” en smule efter at have haft en usædvanligt lav NPS-score på -15 i november. Tilfredsheden i kategorien er dog fortsat lavere end normalt, da den i første halvår af 2020 havde en gennemsnits-NPS på 15. 

Endnu et stort e-handelsår i vente 
Forbrugerne handlede meget online i 2020, men de forventer at handle endnu mere i 2021. Andelen, der forventer at købe mere de næste 12 måneder, er på rekordhøje 30,4%, mens 5,9% forventer at købe mindre.  

den forbindelse er det interessant at se på, hvad forbrugerne forventer at købe mere af online. Dagligvarer, mad og drikke tager et meget stort skridt frem, mens bolig & have samt hobby også vinder frem. Omvendt ser særligt rejser og oplevelser ud til fortsat at være under hårdt pres. Især fremgangen i dagligvarehandlen viser, at forbrugerne har fået øjnene op for flere digitale muligheder under krisen.  

Når vi sammenholder det med, at forbrugerne i stigende grad vælger de udenlandske giganter fra og forventer at handle mere i danske virksomheder, så tegner 2021 til at blive endnu et godt e-handelsår.

Log ind og hent hele analysen  

Kontakt

Erhvervspolitik & Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent