{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
21. januar 2021
2020 var et ekstraordinært år for dansk e-handel, og det sluttede da også ganske bemærkelsesværdigt med en december, der var fyldt med store udsving, nye rekorder og iøjnefaldende tendenser. Vi kigger nærmere på nogle af dem her – resten finder du i analysen, som du henter nederst på denne side.
6 ud af 10 forbrugere handlede på nettet
Kombinationen af julehandel og øgede restriktioner fik forbrugerne til at strømme ind i netbutikkerne. 61 % af de adspurgte e-handelsforbrugere har i december handlet i løbet af den seneste uge, hvilket er en stigning på knap syv procentpoint i forhold til december 2019.
Knap en tredjedel af handlerne blev foretaget via en smartphone, mens 51 % blev gjort via en computer. De mange hjemmearbejdsdage har formentlig hjulpet computerne til at holde stand overfor telefonerne.
Til gengæld var der stor fremgang i brugen af betalingsapps. December var den første måned, hvor andelen af betalinger foretaget med betalingsapps som MobilePay rundede en fjerdedel. Helt præcist blev 26 % af handlerne betalt på denne måde. Det er ganske bemærkelsesværdigt og en fordobling fra december 2019.
Betalingskort er dog fortsat klart den vigtigste betalingsform og står for 64% af betalingerne i december.
Hvad købte forbrugerne?
Det tyder på, at der har ligget en del smartphones og andet elektronik under juletræerne. Varekategorien Elektronik & hvidevarer stod for 15% af forbruget baseret på 6% af handlerne, mens IT & Tele havde 10 % af forbruget baseret på 4% af handlerne. De typiske gavekategorier – Spil og Legetøj og film, musik & bøger (fysisk) havde også en god måned og nåede tilsammen 8% af omsætningen, hvilket er noget højere end normalt og tillige i en måned, der er årets største.
Rejser havde blot 2 % af omsætningen mod 23 % året før.
Gennemsnitsprisforbruget pr. handel var i december på 647 kroner helt på samme niveau som oktober og november.
Dagligvarer topper igen NPS
Topscorer på NPS i december er kategorien dagligvarer, mad og drikke med en NPS på 55. Både kategorien Personlig pleje mv. og hobby-, kontorartikler og foto opnår højere tilfredshed i december, end de plejer. IT & Tele ”retter sig” en smule efter at have haft en usædvanligt lav NPS-score på -15 i november. Tilfredsheden i kategorien er dog fortsat lavere end normalt, da den i første halvår af 2020 havde en gennemsnits-NPS på 15.
Endnu et stort e-handelsår i vente
Forbrugerne handlede meget online i 2020, men de forventer at handle endnu mere i 2021. Andelen, der forventer at købe mere de næste 12 måneder, er på rekordhøje 30,4%, mens 5,9% forventer at købe mindre.
I den forbindelse er det interessant at se på, hvad forbrugerne forventer at købe mere af online. Dagligvarer, mad og drikke tager et meget stort skridt frem, mens bolig & have samt hobby også vinder frem. Omvendt ser særligt rejser og oplevelser ud til fortsat at være under hårdt pres. Især fremgangen i dagligvarehandlen viser, at forbrugerne har fået øjnene op for flere digitale muligheder under krisen.
Når vi sammenholder det med, at forbrugerne i stigende grad vælger de udenlandske giganter fra og forventer at handle mere i danske virksomheder, så tegner 2021 til at blive endnu et godt e-handelsår.
Log ind og hent hele analysen