Gemt

God kundeservice kan give den erhvervsdrivende juridiske problemer

26. januar 2021

Der er i Forbrugerklagenævnet flere eksempler på, at erhvervsdrivende, som bare vil være venlige over for en forbruger, bliver fanget af de juridiske regler, der beskytter forbrugere.


For nylig blev sådan en sag forelagt for Forbrugerklagenævnet: En forbruger søgte efter en bestemt induktionskogeplade, som hun ønskede at købe. Det var dog umuligt at opdrive den, men til sidst fandt hun en webshop, der kunne skaffe den hjem. Webshoppen solgte kun til erhvervsdrivende. Forbrugeren fik telefonisk overtalt den erhvervsdrivende til at tage varen hjem til hende. Den erhvervsdrivende var ikke meget for det, og betingede sig derfor, at forbrugeren ikke kunne fortryde købet. Det accepterede forbrugeren.

Det gik hverken værre eller bedre, end at forbrugeren alligevel fortrød købet. Den erhvervsdrivende nægtede at tage varen tilbage, og sagen blev forelagt for Forbrugerklagenævnet.

Forbrugerklagenævnet fastslog, at der var tale om et fjernsalg, da aftalen var indgået via telefonen, og da den erhvervsdrivende drev et system for fjernsalg. Det havde i den forbindelse ingen betydning, at den erhvervsdrivende normalt kun solgte til andre erhvervsdrivende.

Reglerne, der giver en forbruger fortrydelsesret ved fjernsalg, er ufravigelige, så aftalen om at forbrugeren ikke kunne fortryde, havde ingen betydning.

Sagen kunne være faldet anderledes ud, hvis forbrugeren havde udgivet sig for at være erhvervsdrivende for at få adgang til at handle på siden.

Vær i øvrigt opmærksom på, at når du sælger til en forbruger via nettet eller telefonisk, så skal du give forbrugeren en lang række oplysninger om fortrydelsesretten mv. både før og efter købet. Opfylder du ikke oplysningspligten korrekt, kan forbrugeren fortryde i op til 1 år og 14 dage efter købet. Du vil typisk også komme til at betale for varens returnering, og du vil skulle tilbagebetale den fulde købesum, selvom varen er brugt eller beskadiget.


Læs også Dansk Erhvervs gode råd til hvad du skal gøre, når du for at yde god kundeservice ombytter en vare, selvom du ikke er enig i, at den er mangelfuld.

Læs mere om din oplysningspligt, når du sælger til forbrugere via nettet. (Kun for medlemmer)

Lav nemt B2C handelsbetingelser, som du kan bruge, hvis du vil sælge varer til forbrugere via nettet.