Gemt

Længere reklamationsret giver ikke produkterne længere holdbarhed

25. januar 2021

Forbrugerrådet Tænk og FDM foreslår, at reklamationsretten i Danmark forlænges til seks år for varige forbrugsgoder og tre år på alle andre varer. Dansk Erhverv mener ikke, at en længere reklamationsret fører til mere holdbare produkter – men derimod til dyrere produkter.


”En forlængelse af reklamationsretten på varige forbrugsgoder til seks år vil ramme en i forvejen presset detailhandel hårdt. Forhandlerne vil få en ekstra økonomisk risiko og der er ikke nogen garanti for, at de kan få de samme seks års reklamationsret overfor deres leverandører. Dermed ender forhandlerne med øgede udgifter og de udgifter kan de kun få hjem via højere priser,” siger Bo Dalsgaard, chefkonsulent i Dansk Erhverv.

Dokumentation mangler
Der er heller ikke nogen dokumentation for, at en længere reklamationsret skulle medføre, at produkterne holder længere.

”Vi har i hvert fald ikke set nogen dokumentation for, at produkterne skulle være mere holdbare i de lande, der har en længere reklamationsret end den danske eller at der på anden vis skulle være en sammenhæng mellem reklamationsrettens længde og produkternes holdbarhed,” siger Bo Dalsgaard.

Bliver dyrere for kunderne
En rundspørge blandt 21 af Dansk Erhvervs medlemmer viser, at 65 procent af de adspurgte virksomheder vurderer, at de vil blive nødt til at hæve priserne, hvis reklamationsretten forlænges og af disse er det kun 10 pct. som vurderer, at det ikke vil påvirke deres konkurrenceevne.

”En længere reklamationsret fører heller ikke nødvendigvis til at flere af produkterne bliver repareret, da købeloven giver forbrugerne mulighed for at vælge mellem en reparation eller en ombytning af produktet. ”Vi ser allerede med den nuværende reklamationsret at et flertal at forbrugerne ønsker en ombytning, når de oplever problemer med et produkt. En længere reklamationsret vil ikke ændre på dette og dermed ikke fører til flere reparationer,” siger Bo Dalsgaard.

Vejen frem er krav til producenterne
I stedet for en forlænget reklamationsret, bør man kigge på fælles europæiske krav til producenterne, hvis man ønsker at forlænge produkternes levetid og samtidig styrke den grønne omstilling. Der er allerede i EU fokus på, hvordan man sikrer, at produkter får en længere levetid for eksempel ved at sikre, at det bliver lettere at reparere produkterne og at der er adgang til reservedel.

”Dansk Erhverv er enige i, at vejen frem er at stille krav til producenterne og at det sker på europæisk niveau i stedet for danske særregler,” siger Bo Dalsgaard.

Kontakt

Handel

Bo Dalsgaard

Fagchef for Forbrugeraftaler og Forbrugerklagesystemer
Medarbejderprofil