Gemt

E-handelsprisvinderen Trendhim deler tre eksportråd

28. januar 2021

Kribler det i fingrene for at ekspandere til udlandet? Netbutikken Trendhim vandt bedste eksportcase ved E-handelsprisen 2020 og giver her en række råd til digder vil sætte tryk på eksportkedlerne. 

Netbutikken Trendhim, som sælger smykker og accessories til mænd, er til stede i 28 lande og 93% af omsætningen kommer fra udlandet. 

Så hvis man som netbutik ønsker at lære mere om eksport, er Trendhim et godt sted at finde inspiration – og de står klar med tre gode råd til e-handlere, der drømmer om eksport 

Start med små test 
”For at opnå succes i udlandet, er det vigtigt, at man har styr på sin forretning, og den er sund og stærk. Man skal have styr på interne processer og en masse gåpåmod. Herudover skal man have lagt en klar gameplan og prøvet at forstå de lokale spilleregler. Derudover vil jeg altid anbefale, at man tester de parametre, man kan, i sin gameplan small scale,” siger CEO hos Trendhim, Sebastian Petersen. 

Han lægger heller ikke skjul på, at Trendhim også begik fejl i begyndelsen af eksport-eventyret.   

Man skal lade være med at gå halvhjertet ind i projektet og drage for tidlige konklusioner på baggrund heraf, en fejl vi selv begik i de tidlige år,” siger han. 

Spring ud i det 
Det kan være svært at vurdere, hvornår man som netbutik er klar til at ekspandere til udlandetSebastian Petersen mener dog, at man skal følge sin mavefornemmelse – ofte er det nemmere at vurdere, end man tror. 

Alle forretningen er naturligvis forskellige, men fundamentalt tror jeg på, at langt de fleste E-commerce forretninger kan og bør skaleres til udlandet. Så tag et kig i spejlet og vær sikker på, at der er logiske og gode argumenter for ikke at gøre det. Men hvis der er argumenter for at gøre det, så synes jeg, da at man skal springe ud i det,” siger han. 

Passer dit produkt til markedet, og hvem er dine konkurrenter? 
Men når først, man har besluttet sig for at ekspandere til udlandet – hvordan identificerer man så de relevante markeder at åbne på? 

”Jeg tror, det er meget forskelligt fra branche til branche, så jeg synes først og fremmest, man skal tage et godt kig på sit produkt, sin målgruppe og sin strategi, og ikke være bange for at gå sin egen vej. Jeg vil helt klart også anbefale, at man undersøger parametre som logistik, betaling, returmuligheder, lokal lovgivning, afgifter, cashflow og andre kulturelle normer for de lokale webshops, man er oppe imod. Kig på dine konkurrenter, der kender markedet. "  

Vil du vide mere om de forskellige markeder? Læs mere i vores eksportguides 

Kontakt

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Branchedirektør for digital handel
Medarbejderprofil