; ;
Gemt

Opdateret vejledning om brug af konkurrencer til indhentelse af samtykker

06. juli 2021

Forbrugerombudsmandens vejledning ”Brug af konkurrencer og lignende ved indhentelse af forbrugernes samtykke til markedsføring” er opdateret med bl.a. nye eksempler.


Det er positivt, at Forbrugerombudsmanden har opdateret den eksisterende vejledning fra 2016, så erhvervslivet bl.a. får en vejledning indeholdende seneste praksis samt, at der er medtaget vejledning om brug af andre erhvervsdrivendes navne og logoer mv. i markedsføringen.

Behovet for en opdateret vejledning skyldes bl.a., at Forbrugerombudsmanden får mange klager fra forbrugere, der mener erhvervsdrivende har kontaktet dem uden, at de har bedt om det.

Sidste år modtog Forbrugerombudsmanden 1.030 klager over ulovligt telefonsalg, hvilket er rekord og samtidig politianmeldte Forbrugerombudsmanden i 2020 24 virksomheder, herunder fem leadvirksomheder og fem leadmæglere, for ulovligt telefonsalg eller medvirken hertil. Leadvirksomheder/leadmæglere indhenter og videresælger typisk såkaldte leads – det vil sige forbrugernes samtykke til at blive kontaktet.

I lyset af de mange klager, ny praksis og de seneste ændringer i markedsføringsloven har Forbrugerombudsmanden nu opdateret sin vejledning om indhentelse af samtykke i konkurrencer på nettet.

Blandt præciseringer i vejledningen er:

  • At det skal fremgå af samtykketeksten eller i nær tilknytning til samtykketeksten, hvem forbrugeren anmoder om at blive kontaktet af med markedsføring. Hvis forbrugeren skal kigge i et link eller i en mouse-over tekst, skal virksomhederne bruge en teknisk løsning, der sikrer, at forbrugeren tilgår oplysningerne i linket.
  • At forbrugeren også kan trække sit samtykke tilbage over for den virksomhed, der har afholdt konkurrencen. Virksomheden skal orientere alle andre virksomheder, som den måtte have solgt samtykket til, om forbrugerens tilbagekaldelse af sit samtykke. Virksomheden skal derfor sikre, at forbrugeren modtager dens kontaktoplysninger fx i en mail eller lignede meddelelse efter konkurrencedeltagelsen, så forbrugeren nemt kan trække sit samtykke tilbage.
  • At virksomheden efter Forbrugerombudsmandens opfattelse skal dokumentere hele det konkurrence-flow, som forbrugeren skal igennem, når forbrugeren giver samtykket til at modtage markedsføring i en konkurrence el.lign.

Dansk Erhverv mener
Der er generelt tale om en god vejledning, der med eksempler og kvikguide giver de erhvervsdrivende en nem introduktion til reglerne på området.

Siden 2016 er databeskyttelsesforordningen (GDPR) trådt i kraft og efterlevelse af databeskyttelsesreglerne er mindst lige så meget i fokus hos erhvervslivet som markedsføringsloven, når markedsføring, der indeholder behandling af personoplysninger, skal udformes. Det er derfor ærgerligt, at vejledningen ikke indeholder anbefalinger til, hvordan erhvervslivet efterlever relevante databeskyttelsesregler. Her henvises de erhvervsdrivende til Datatilsynet og deres nye vejledning om samtykker. 

Link til vejledningen: Vejledning om brug af konkurrencer og lignende ved indhentelse af forbrugernes samtykke til markedsføring (forbrugerombudsmanden.dk)

Link til Datatilsynets vejledning: Vejledning om samtykke (datatilsynet.dk)

Kontakt

Handel

Martin Jørgensen

Advokat, chefkonsulent
Medarbejderprofil