; ;
Gemt

Betaling ved netsalg: du må først trække pengene, når varen er afsendt eller afhentet.

17. juni 2021

Forbrugerombudsmanden har orienteret 17 netbutikker om, at de ikke må trække betalingen for en vare, før varen er afsendt eller udleveret til kunden ved ”klik og hent”.

Forbrugerombudsmanden oplyser i en pressenyhed, at hun har modtaget mange klager fra forbrugere, der har oplevet, at en netbutik trak betalingen allerede ved købet af en vare eller kort tid derefter, selvom varen ikke var sendt af sted eller udleveret til kunden.

Det er ifølge Forbrugerombudsmanden i strid med god markedsføringsskik og Forbrugerombudsmandens retningslinjer om betalinger ved fjernsalg, hvor det fremgår:

”Standardvilkår om forudbetaling vil kunne blive anset for urimelige og i strid med god markedsføringsskik og god erhvervsskik og bør derfor ikke anvendes, medmindre der er en saglig og rimelig grund herfor. Det er en forudsætning for at kræve forudbetaling, at der er indgået en udtrykkelig aftale herom.”

Forbrugerombudsmanden har på den baggrund indskærpet, at betalingen som udgangspunkt først må trækkes, når varen er udleveret til fragtfirmaet eller til kunden ved ”klik og hent”.

Hos Dansk Erhverv kommer det ikke som en overraskelse, at betalingen ikke må trækkes, allerede når varen bestilles eller kort tid derefter. Det er der gode grunde til.

Det er imidlertid nødvendigt ved driften af en moderne e-handelsbutik, at betalingen trækkes, når varen er lagt klar til afhentning af enten fragtselskabet eller af kunden.

For kunden har det meget begrænset betydning, om betalingen trækkes den ene eller den anden dag – kunden skal under alle omstændigheder betale for den vare, han eller hun har købt.

Samtidig er forbrugeren godt beskyttet, hvis varen ikke bliver leveret. Forbrugeren kan nemlig efter betalingsloven lave charge back over for sin bank og få sine penge tilbage, hvis netbutikken ikke selv tilbagebetaler pengene, hvis kunden fortryder inden varen er leveret eller hvis varen slet ikke leveres.

Læs mere her 

I øvrigt er det en fordel, at kunden ikke skal forbi et kasseapparat for at hente og betale sin vare, når kunden benytter ”klik og hent” – ellers er fordelen ved klik og hente ikke eksisterende.

Læs Forbrugerombudsmandens nyhed

Kontakt

Digital Handel

Tina Morell

Chefkonsulent
Handel

Henrik Lundgaard Sedenmark

Fagchef for betalinger og detailhandelssikkerhed
Medarbejderprofil