{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
15. juni 2021
EU-Kommissionen fastholder dermed sit synspunkt om, at den danske foranstaltning begrænser den frie udveksling af tjenesteydelser, der er garanteret ved EU's vejtransportlovgivning, da den skaber hindringer for udenlandske transportvirksomheder, der udfører international transport og cabotage i landet.
EU-Kommissionen argumenterer, at da udenlandske transportvirksomheder ikke har et driftscenter i Danmark, har de brug for parkeringspladser for kunne udføre deres aktiviteter og overholde EU-kravene om køre- og hviletid. Begrænsningen på lastbilparkering gør det vanskeligere for udenlandske transportvirksomheder at overholde denne forpligtelse end for danske, og er dermed udtryk for forskelsbehandling. EU-Kommissionen finder, at reglen ikke er hensigtsmæssig, nødvendig eller står i et rimeligt forhold til formålet med reglen om at sikre ordentlige forhold på rastepladser og håndtering af ulovlig og trafikfarlig parkering.
Derfor har EU-Kommissionen indledt en traktatbrudsprocedure mod Danmark med anmodning om, at Danmark ophæver sin begrænsning på 25 timer. Det vil nu være op til EU-Domstolen at tage stilling til sagen.
For Dansk Erhverv er den frie udveksling af varer og tjenesteydelser en grundpille i det europæisk samarbejde og ser frem til, at sagen finder sin juridiske afgørelse. Dansk Erhverv slår samtidig fast, at de eksisterende kapacitetsudfordringer for lastbiler på motorvejsrastepladserne i stedet bør løses ved at udvide kapaciteten, og det skal der findes en løsning på i de igangværende infrastrukturforhandlinger.
Læs mere om sagen her: Traktatbrud — Danmark (europa.eu)