; ;
Gemt

Forbruget på nettet er stadig højt, men forventningerne flader en smule ud

03. juni 2021

Det er især tøj, sko og haveprodukter, som ryger i de digitale kurve og holder forbruget på nettet oppe, viser ny analyse fra Dansk Erhverv.  

Vil forbruget på nettet fortsætte med at ligge på et højt niveau, når de fysiske butikker får lov at invitere kunderne indenfor?  

Det har været et af de store e-handelsspørgsmål i takt med, at samfundet stille og roligt vender tilbage til mere normale forhold. 

Svaret er, at forbrugerne igen bruger godt med penge i de fysiske butikker - ifølge Danmarks Statistik ligger detailforbruget i de fysiske butikker højt efter genåbningen. Det får dog ikke forbrugerne til at forlade netbutikkerne, viser E-handelsanalysen for april. 

”Knap halvdelen af forbrugerne har handlet online den seneste uge, og 7 ud af 10 handler mindst en gang om måneden på nettet. Det er næsten det samme høje niveau som under nedlukningen, så e-handlen holder – som ventet – kadencen, selvom de fysiske butikker åbner,” siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv. 

”Det viser, at forbrugerne er klar på at bruge nogle penge – både i de fysiske butikker og i netbutikkerne, og det er jo yderst positivt.” 

 

Tøj og terrasser 
Forbrugerne shopper især tøj, sko og accessories, som er klart den største kategori målt på antal handler i april måned. Målt på forbrug deler kategorien dog førstepladsen med bolig & have, der har en exceptionel god måned.  

”Begge kategorier har haft stor online fremgang under krisen, og det ser ud til at fortsætte, selvom der bliver åbnet mere”, siger Niels Ralund. 

Han hæfter sig også ved, at fødevarer oplever en mindre tilbagegang i april. Dagligvarer, mad og drikke samt Take Away falder samlet 3% målt på handler og ca. 2% målt på forbrug. 

”Det kan forklares med bedre vejr og bedre muligheder for at spise ud. Det skal dog siges, at andelen, der bruges på fødevarer, fortsat er 2/3 større end i februar 2020.” 

Rejsebranchen er stadig hårdt ramt, og står kun for 2 % af forbruget. 

”Det har været en lang og sej kamp for rejsebranchen, så vi krydser fingre for, at der kan komme mere gang i salget nu, hvor rejserestriktionerne er blevet lempet for flere lande. De seneste meldinger er heldigvis, at salget af udlandsrejser går godt” siger Niels Ralund.  

Lavere forventninger, men stadig højt niveau 
Ser vi på forbrugernes forventninger til deres onlineforbrug de kommende 12 måneder, så fortsætter trenden for de sidste måneder, hvor samfundet er åbnet mere og mere; de er positive, men lidt lavere end gennemsnittet det sidste år.  

14,4% forventer at handle mere, mens 8,7% forventer at skrue lidt ned for forbruget online. Netto mener 5,7%, at de vil e-handle mere de kommende 12 måneder, end de har gjort de seneste - gennemsnittet for de netto-positive de seneste 12 måneder er 16,6%. 

”Ja, det er et lavere niveau, men vi skal lige have for øje, at knap halvdelen af forbrugerne vurderer, at de har handlet mere det seneste år end tidligere. Der bliver lettet lidt på speederen, men der bliver ikke trådt på bremsen,” forklarer Niels Ralund. 

Hent E-handelsanalysen for april 2021 ved at logge ind.

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil
Erhvervspolitik & Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent