Gemt

Ny vejledning fra Datatilsynet om kravene til samtykke

02. juni 2021

Mange medlemmer bruger samtykke som et behandlingsgrundlag for håndteringen af persondata. Dette er f.eks. nødvendigt, hvis man vil sende nyhedsbreve til kunder.

Af Sven Petersen, Erhvervsjuridisk fagchef.

Umiddelbart lyder det ikke særlig vanskeligt at skulle indhente kundens samtykke til at få lov til at sende vedkommende et nyhedsbrev eller til håndteringen af yderligere formål. Problemet er dog tit, at samtykker er for generelt formulerede. I Datatilsynets opdaterede vejledning kan man læse om, hvordan samtykker udformes korrekt. Du finder den her: Vejledning om samtykke (datatilsynet.dk)

Datatilsynet har udtalt sig om formuleringen af samtykker i bl.a. denne sag fra april 2021 (bemærk at afgørelsen er baseret på et tilsyn helt tilbage fra efteråret 2018): Tilsyn med Matas A/S' behandling af personoplysninger (datatilsynet.dk)

Mange virksomheder tror, at det fremgår af persondatareglerne, at der skal indhentes et samtykke, når virksomheden ønsker at sende nyhedsbreve eller anden kommerciel information til kunder. Det er forkert. Kravet stammer fra markedsføringslovens § 10, men selve måden, hvordan du håndterer samtykket på, og kravene til dens gyldighed fremgår af GDPR. Du kan læse mere om sammenhængen i denne korte pjece: Rapport (forbrugerombudsmanden.dk)

Du er selvfølgelig også altid velkommen til at tage kontakt til hotlinen.

Kontakt

Handel

Sven Petersen

Erhvervsjuridisk fagchef
Medarbejderprofil