; ;
Gemt

Teknologiforståelse på skoleskemaet

Et treårig forsøg med teknologiforståelse som fag i folkeskolen er for nyligt blevet afsluttet, og nu venter en vigtig proces med evaluering og en politisk beslutningsproces. Dansk Erhverv rækker ud til politikerne og opfordrer kraftigt til at indføre teknologiforståelse som et obligatorisk fag i folkeskolen.

Nyhed

28. juni 2021

Et treårigt forsøg med teknologiforståelse som fag i folkeskolen er for nyligt blevet afsluttet. 46 skoler deltog i projektet og heraf fortsætter 26 skoler frivilligt med at have teknologiforståelse på skoleskemaet, enten i form af et selvstændigt fag eller inkorporeret i andre fag.

”Det er glædeligt at høre, at der trods manglende finansiering til at køre forsøget videre, er så mange skoler som ønsker at fortsætte. Det er vigtigt, at de gode erfaringer ikke går tabt, mens vi venter på politisk handling. Vi opfordrer til, at undervisningsministeren tager sagen op hurtigst muligt”, siger markedsdirektør for rådgivning og videnservice i Dansk Erhverv Anders Thomsen.

Teknologiforståelse er uundværligt
Dansk Erhverv har et klart budskab til politikerne: Teknologiforståelse skal indføres som obligatorisk timesat fag i grundskolen – i indskoling, på mellemtrin og i udskoling. Her skal det virke som et selvstændigt fag men også som en murbrækker for, at teknologiforståelse på forskellig vis kan indarbejdes i skolens øvrige fag.

Ifølge Anders Thomsen kommer vi ikke uden om, at børns digitale dannelse er enormt vigtig for deres og for Danmarks fremtid: ”Digitale medier og tjenester præger efterhånden alle dele af vores hverdag - både i vores fritid, i skolen og på arbejdet. Alle børn bør lære om, hvordan teknologien virker og få kendskab til de problematikker og muligheder, som den digitale udvikling afføder – alt fra fake news og hævnporno til brug af kunstig intelligens i kampen for klimaet eller som vej til et bedre sundhedsvæsen. Børnene skal ikke kun lære om, hvordan man bruger det digitale. De skal også lære, hvordan man skaber med det digitale, og hvordan man stiller sig kritisk over for det.”

De kommende faser er vigtige
En vigtig proces venter forude. I oktober 2021 udkommer den endelige evaluering af forsøgsprojektet. Derefter afventer en politisk beslutningsproces, som skal afgøre, om og hvordan teknologiforståelse kan indføres i folkeskolen. 

Dansk Erhverv fortsætter indsatsen for at få teknologiforståelse indført og har løbende dialog med politikere, uddannelsesinstitutioner og organisationer på området. Dansk Erhverv har ligeledes bragt sagen til bordet i regeringens digitaliseringspartnerskab om Danmarks digitale fremtid, hvor Brian Mikkelsen, adm. direktør i Dansk Erhverv, er medlem.