; ;
Gemt

Hvor langt går en arbejdsgivers tilpasningsforpligtelse over for en handicappet medarbejder?

Dansk Erhverv | Personale - 28. maj 2021

Det var ikke i strid med forskelsbehandlingsloven at opsige en medarbejder, der led af et handicap i forskelsbehandlingslovens forstand, da arbejdsgiveren havde overholdt sin tilpasningsforpligtelse forud for opsigelsen.

 

Hvad siger reglerne?
Forskelsbehandlingsloven beskytter handicappede medarbejdere mod opsigelse som følge af deres handicap. En arbejdsgiver har pligt til at træffe de foranstaltninger, der er hensigtsmæssige i betragtning af de konkrete behov for at give en person med handicap adgang til beskæftigelse. Det gælder dog ikke, hvis arbejdsgiveren derved pålægges en uforholdsmæssig stor byrde. 

Hvis arbejdsgiveren har afprøvet alle relevante, rimelige tilpasninger, og medarbejderen fortsat ikke kan varetage stillingen, vil arbejdsgiveren efter en konkret vurdering kunne opsige medarbejderen, uden at det er i strid med forskelsbehandlingsloven, da medarbejderen i så fald ikke er kompetent, egnet og disponibel til at udføre de væsentligste funktioner i stillingen.

Sagen kort
En medarbejder, der var ansat som lægesekretær i en fuldtidsstilling, var diagnosticeret med en hjertesygdom, som udgjorde et handicap efter forskelsbehandlingsloven. Arbejdsgiveren forsøgte løbende at tilpasse stillingen til medarbejderens funktionsnedsættelser. Blandt andet var det forsøgt at nedsætte arbejdstiden til 16 timer ugentligt, begrænse medarbejderes opgaveportefølje, aflaste for telefonpasning samt flytte medarbejderen til et enekontor. Da ingen af tilpasningerne medførte, at medarbejderen kunne varetage sin stilling, opsagde arbejdsgiveren hende.

Medarbejderen indbragte sagen for retten med påstand om, at arbejdsgiveren ikke havde iagttaget sin tilpasningsforpligtelse.

Landsrettens afgørelse
Landsretten fastslog, at tilpasningsforpligtelsen efter forskelsbehandlingsloven ikke indebar en pligt for arbejdsgiveren til at samle opgaver fra andre teams eller afdelinger i en stilling, som lægesekretæren kunne varetage, da der så ville være tale om etablering af en ny stilling med andre funktioner end dem, som væsentligt karakteriserede medarbejderes stilling som lægesekretær.

På baggrund af de tiltag, der var forsøgt, samt sagens konkrete omstændigheder, vurderede landsretten, at arbejdsgiveren havde opfyldt sin tilpasningsforpligtelse, og at medarbejderen ikke var kompetent, egnet og disponibel til at udføre de væsentlige funktioner i stillingen som lægesekretær.

Virksomheden blev derfor frifundet for brud på forskelsbehandlingsloven.

Dansk Erhverv bemærker
Dommen er i tråd med praksis om, at en medarbejder skal være kompetent, egnet og disponibel til at varetage stillingen på trods af handicappet.

Den viser også, at tilpasningsforpligtelsen ikke må være en uforholdsmæssig stor byrde for arbejdsgiveren, og at der er grænser for, hvor langt en arbejdsgiver skal strække sig for at fastholde en medarbejder beskyttet af forskelsbehandlingsloven.

Dansk Erhverv anbefaler medlemsvirksomhederne at rette henvendelse, hvis de påtænker at opsige en medarbejder, der muligvis kan være omfattet af forskelsbehandlingslovens beskyttelse mod opsigelse.