Gemt

Logistikguide: Transport til og fra Storbritannien efter Brexit

11. maj 2021

1. januar 2021 trådte handelsaftalen mellem EU og Storbritannien i kraft. Aftalen regulerer det fremtidige forhold mellem parterne og omhandler først og fremmest økonomisk samarbejde herunder vare- og tjenesteydelseshandel samt digital handel.

I Dansk Erhverv vil vi gerne hjælpe vores medlemmer med et indledende overblik over nogle af de aspekter, som du nu bør være opmærksom på, når du transporterer varer til og fra Storbritannien.

Først og fremmest så bliver en lang række krav i henhold til transport skærpet, hvilket bl.a. udmønter sig således:

✔ Fakturakrav bliver skærpet - så det er ikke længere nok med en proformafaktura.


✔ Alle faktura skal indeholde HS-koder på 10 cifre.


✔ Ved mere end 3 HS-koder kan toldprocessen optimeres ved at vedhæfte en toldspecifikation i excel-format.


✔ Faktura skal indeholde et REX-nummer samt oprindelseserklæring, hvis der skal opnås nedsat told eller toldfrihed til UK. 


✔ Husk at fakturaen skal indeholde alle relevante informationer på forsendelsen. 

Sammen med Slinkert Logistic Advice, har vi lavet en kort guide, der hjælper din virksomhed med at få styr på sagerne og opnå et optimalt transportforløb.

Guiden er gratis for medlemmer. 

Kontakt

Digital Handel

Jens Wedenborg

Chefkonsulent