Gemt

Coronakrisen giver hjemmeleveringer et comeback

04. marts 2021

Corona får danskerne til at droppe turen ned til pakkeshoppen og i stedet satse på hjemmelevering. Det viser E-handelsanalysen, som også kaster lys over danskernes returvaner – herunder hvorfor forbrugere vælger at beholde varer, de ønskede at returnere.

”Hold afstand” er et udtryk, der ikke blot har gjort sig gældende i danskernes sociale liv, men også når de handler på nettet. Danskerne er nemlig blevet betydeligt gladere for at få varer leveret direkte til døren i løbet af 2020 – noget, som højst sandsynligt skyldes coronakrisen.

 Andelen af forbrugere, der vælger at få varerne leveret til døren, overgår således andelen af selvhentere - altså forbrugere, der selv henter varerne i pakkeshops eller -automater eller på netbutikkens adresse.  

Det er en ændring fra de seneste år, hvor selvhenterne har indhentet og overhalet hjemmeleveringerne.

“Det er en markant ændring, men den er ikke overraskende. Coronakrisen har betydet, at mange er hjemme meget mere, og samtidig giver hjemmeleveringer bedre mulighed for at holde afstand til andre,” siger Niels Ralund.  

Ændringerne i leveringsformerne er størst hos de unge forbrugere, som dermed nærmer sig de ældres vaner. 

De unge returnerer mest
Mens coronakrisen har påvirket leveringsformerne, har den ikke haft indvirken på danskernes vaner, når det kommer til at sende varer retur. Kun 6% af de varer, der blev handlet over nettet i 2020, blev sendt helt eller delvist retur. Det er samme procentandel som i 2019.

“Det er faktisk ret bemærkelsesværdigt, når man tænker på, at der er kommet mange nye forbrugere til under krisen, og der samtidig bliver købt flere varer i flere forskellige kategorier. Det er også et område, som netbutikkerne har stort fokus på, og det virker tilsyneladende,” siger Niels Ralund.    

De unge er suverænt den aldersgruppe, som returnerer den største andel af varer. De unge sender over hver tiende ordre helt eller delvist retur – til sammenligning sender midaldrende og pensionister kun 2-3% af deres varer retur.

Det hænger formentlig sammen med, at de unge laver flere impulskøb og køber flest varer i tøj- sko- og accessorieskategorien, som er varegruppen med den højeste returandel.

Hver sjette ordre i denne kategori sendes helt eller delvis retur. På andenpladsen ligger sports- og fritidsudstyr, hvor knap hver tiende ordre sendes retur.

Returbøvl?
Vi har vel alle prøvet det – at have fortrudt et køb af den ene eller anden årsag, men man får det aldrig byttet eller returneret. Ifølge E-handelsanalysen har hver femte forbruger oplevet at beholde en vare, de gerne ville have returneret. Så hvorfor blev det ikke gjort?

I de fleste tilfælde er årsagen, at det er for ubelejligt. Det skyldes oftest, at forbrugerne ikke gider bruge tiden på det (37%), at det er for dyrt (33%), eller at det ikke kunne betale sig, da varen var billig (30%).

Den varetype, som forbrugere oftest ønsker at returnere, men ender med at beholde, er i seks ud af ti tilfælde tøj, sko og accessories. Og 60% er meget, når man sammenligner med de øvrige kategorier – såsom IT & tele, bolig & have og sports & fritidsudsyr – som kun udgør 4-7% af tilfældene.

Dog virker forbrugerne generelt til at være nogenlunde tilfredse med, hvor nemt det er at returnere. Seks ud af ti forbrugere mener, at det er nemt eller meget nemt. Det er op imod godt 15%, som mener det er lidt eller meget besværligt – og hver fjerde mener, det er hverken eller.

Kontakt

Erhvervspolitik & Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent
Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil