Gemt

Forbrugerombudsmanden om elektroniske servicemeddelelser i løbende kundeforhold

09. marts 2021

Det kræver ikke samtykke til elektronisk markedsføring at sende en mail ud for at orientere sine abonnementskunder om, hvordan de kan aktivere funktioner, der er en del af kundens aftale.


En virksomhed bad Forbrugerombudsmanden vurdere, om de måtte orientere kunder i løbende aftaleforhold om, hvordan kunderne kunne aktivere ydelser, der indgik i kundens abonnement. Orienteringen ville blive sendt samtidig med en varsling af en prisændring i abonnementet. Kunderne havde ikke givet samtykke til at modtage markedsføring fra virksomheden.

Forbrugerombudsmanden vurderede, at orienteringen ikke ville være i strid med markedsføringslovens § 10, stk. 1, (forbuddet mod uanmodet elektronisk markedsføring), uanset om kunderne havde givet samtykke til markedsføring fra virksomheden eller ej, da ydelserne allerede indgik i kundernes abonnement. Orienteringen ville derfor ikke blive sendt med henblik på at få kunderne til at købe tillægsydelser.

Læs mere hos Forbrugerombudsmanden