; ;
Gemt

Status efter corona-nedlukning: sådan har krisen påvirket forbrugernes onlineadfærd

16. marts 2021

Nedlukningen af store dele af Danmark har fået forbrugerne til at skrue gevaldigt op for køb af dagligvarer og droppe rejserne. Flere varer bliver købt i danske butikker og leveret til døren - vi dykker ned i forbrugsændringerne med E-handelsanalysen.   

Danmark er så småt i gang med genåbningen efter godt et års corona-nedlukning. 
Derfor er det ganske oplagt at kigge tilbage og gøre status på, hvordan coronakrisen har påvirket forbrugernes adfærd på nettet. 

Du kan hente Hhle E-handelsanalysen 2020 via linket.

Voldsom vækst og dybe dyk 
Forbruget på nettet er vokset, men bag den sædvanlige vækst gemmer der sig nogle store udsving. 

Den største fremgang finder vi ikke overraskende hos de digitale dagligvarebutikker, som brager frem med en vækst på 34 % i 2020. Take away følger også godt med, mens de danske bolig- og havebutikker har haft travlt med at sende planter og byggemateriale til de hjemsendte danskere.  

Ser vi på dagligvarer, er det helt tydeligt, at væksten skete stort set samtidig med, at Danmark lukkede ned. I april blev andelen af forbrugere, som har handlet dagligvarer, mad eller drikke på nettet, fordoblet i forhold til 2019.  

”Det er i den forbindelse værd at nævne, at de digitale dagligvarebutikker står stærkt hos forbrugerne, selvom de har haft så travlt. Hele 55% af kunderne i disse vil anbefale andre at handle hos dem, og dermed scorer de den højeste NPS. Det er imponerende,” siger Simon Bjerremannchefkonsulent i Dansk Erhverv.

 

Omvendt har oplevelsesindustrien oplevet eganske markant og alvorligt dyk; forbruget i rejsebranchen er stort set halveret, og det samme gør sig gældende i kulturbranchen.  

Tallene stemmer helt overens med det, vi har hørt fra netbutikkerne gennem vores løbende corona-undersøgelser; nogle har svært ved at følge med og ansætter nærmest dagligt nye medarbejdere, mens andre fra den ene dag til den anden har set kunderne fordufte. Det har været ganske dramatisk,” siger Simon Bjerremann. 

Hvem har købt hvad? 
De manglende kulturoplevelser og muligheden for at spise og drikke ude giver også udslag i, hvad forbrugerne køber. Det er eksempelvis ganske interessant, at andelen af singler og par, der køber tøj, sko og accessories, er faldet med 7 % procentpoint, mens deres køb af take away er vokset med 9 %.   

Generelt har krisen fået flere til at handle online og flere til at handle online oftere. Andelen af befolkningen, der handler ugentligt er steget 2 procentpoint, og 70% handler online mindst 1 gang om måneden, ” forklarer Simon Bjerremann.  

Flere hjemmeleveringer 
Når vi kigger på, hvordan danskerne får leveret deres varer, har de såkaldte selvhentere igennem flere år haft størst fremgang, men det fik coronakrisen og sat en bremse for. Før corona fik 32 % leveret deres varer til døren, men efter coronakrisen er det tal steget til 42 %. Afhentning i pakkebokse eller automater holder sig på 35 %.  

”Det handler ligeledes om, hvilke varer vi køber. Nogle af de ting, forbrugerne har købt mere af under krisen, vil de helst have leveret til døren for at undgå kontakt med andre. Eksempelvis svarer hver tredje forbruger, der handler dagligvarer online, at muligheden for at få leveret til døren er den primære grund for dem,” siger Simon Bjerremann.  

Mindre udlandshandel 
Det er set med netbutik-briller positivt, at krisen har fået flere til at handle online, og det bliver kun mere positivt (også med de generelle samfundsbriller) af, at købene oftere og oftere sker i danske butikker. Forbruget i danske netbutikker voksede i 2020 med 15 %, mens forbruget i udlandet faldt med 10 %. 

Det skyldes ifølge Simon Bjerremann primært tre ting – udover at de danske netbutikker bliver dygtigere og dygtigere. 

”Der er kommet en del nye forbrugere til, og de starter måske lige med at dyppe fødderne i de danske butikker, inden de handler i udlandet. Logistikken gik også i stå internationalt, og det fik nok en del til at vende snuden mod de danske butikker. Samtidig vurderer jeg også, at de danske forbrugere gerne vil støtte de danske virksomheder i en krisetid.” 

Kontakt

Erhvervspolitik & Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent